Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.11.2013 23:32 - ЦЪРКВАТА
Автор: katan Категория: Лични дневници   
Прочетен: 11704 Коментари: 34 Гласове:
55

Последна промяна: 16.11.2013 09:24

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Църквата!
Най-после сме пред нея! "Току" над къщата, която си припознах като нашата.

image

Случи се в празничен ден, но малко бяхме закъснели за службата. За сметка на това може да се каже, че видяхме, ако не всички жители на селото, то поне по-голяма част от тях.
Имаше от всякаква възраст - от хора с бастуни и видимо около и над 80 годишни до млади жени и мъже.
Не видях деца, което ме изненада.
Излязоха и двама свещеници - много млади и благи, които се качиха в нови и луксозни коли и слязоха по пътя, по който ние дойдохме.
За мой ужас изведнъж забравих всички думи, които знаех на гръцки!
Успях да кажа само едно "Калимера!" на няколко жени, които  се бяха събрали на раздумка до оградата на отсрещната къща.
Подадох на една от тях кутия с бонбони, които носех от България.
Едната се дръпна и не я взе, после и втората. Третата я взе и попита колко струва.
Не, не, не! Започнах да обяснявам по някакъв странен начин, че татко е от Куманич и аз съм тук да видя селото.
"Ааааа! ДасотО!"
Да де, ДасотО, но за мен си е Куманич!
"Кафе, кафе!"
Аз продължавам да си казвам "Не, не, не, Керамоти!", но те настояват.
Не знам по какъв начин успях да се добера до двора на църквата от толкова любезни хора!
Едната жена ме настигна и ме попита "Гоце Делчев?"
"Не, София."
"О, София, София! Кафе, кафе?"
Накрая казах "Но, Но!" и показах часовника.
"Пуснаха" ме да вляза, но ме чакаха и след това.

Бях поразена от чистотата, която беше в двора, после в църквата, а и наоколо.

Над входа на църквата гордо стояха гръцкото знаме от едната страна и знамето на гръцката православна църква от другата,
По кабелите в двора бяха наслагани малки флагчета със синьо-бяло и жълто.
Нещо ме бодна много силно в душата - защо всички народи уважават държавата и църквата си, а ние не?!

Искам да оставя тези въпроси за друг път. Искам сега да вляза в този храм, който са посещавали предците ми.

image

Виждам един надпис, който ми припомня думите на татко: "Строена е още по турско време".
Да, татко. Пак си прав - строена или осветена е в 1870 година.

image

Опитвам се бързо да пресметна колко поколения от моя род са прекрачвали прага на тази църква.
Аз съм 6-то, толкова ми е разказвал татко, за повече не се сещам.
Синът ми е 7-то, а Мишел 8-то поколение.

1870-та.

Тук са се венчавали прародителите ми. Тук са кръщавали децата си.
Със сигурност знам до баба Велика и дядо Костадин - бабата и дядото на татко.
Тук са кръстени моя дядо и всичките му братя.

После ... После идват войните и бежанството.
Дядо Костадин е издъхнал по пътя за Пловдив в едно Асеновградско село, където след около месец се е родил татко.

Орисия! 

ЦЪРКВАТА!

По спомените ми от татко би трябвало да е строена по времето на дядо Петър, дядото на моя дядо Петър, който е работел денем при бея, а нощем с комитите.
Дори ми се струва, че май той да е издействал от бея да се построи такава голяма и хубава църква с висока камбанария.
Много ми се иска да е така, но не си спомням със сигурност.

Стискам здраво ръчичката на Мишел и така влизаме в храма,

image

който се казва "Успение на Пресвета Богородица".

Татко ми е казвал, че е "Света Троица", но може да са сменили името, или аз да съм в грешка.

Отново съм изненадана от чистотата и то след служба, а не преди това!
Но ... не влизам в нашата, българска църква. Влизам православен храм, но гръцки.
Отново ме задавят сълзи и сърцето ми се свива от болка.

Не искам да предавам настроението и вълнението си на Мишел. Не искам да се случат сълзите на детето пред табелата!
Стискам зъби и малката ръчичка в моята и влизаме.

image

image

image

Изненадана съм от многото мрамор тук, а после и в съседните къщи.
Не си спомням татко да ми е разказвал за мрамор.
Повече няма да мисля!
Отваряме вратата и влизаме.

За трети път ни посреща иконата на Успението Богородично.
Първата е на стената на храма отвън:

image

Втората е над вътрешните двери /снимката по-нагоре/, сега вече в просторната и много поддържана църква:

image

Заглеждам се в иконите и стенописите.
С изненада виждам иконата на св. Стилиян на почетно място!
Тази година за втори път заставам пред него.
Една икона на светията ми подари момчето, което ги продаваше в България. Това беше първата ми среща със светията.
Това момче е богослов. Каза ми, че такова нещо не му се е случвало /два пъти иконата падна пред мен/ и той ми я подари.
Св.Стилиян е закрилник на новородените и малките деца. Неговият ден е на 26 ноември, два дни след св.Екатерина.
Сега като пиша това се замислям за една наша родова черта - огромната и неистова обич към децата ни.


image

Бързам да разгледам и направя няколко снимки, защото Мишел се устремява към трона и няма да мога да я удържа.

Успението за четвърти път:

image

image

image

image

Успях да снимам и трона, преди Мишел да се възкачи на него!

image

После си запалихме свщички за здраве в почистеното и заравнено място:

image

Запалихме и свещички за всичките, които споменах в постинга, но ги няма вече.

Снимката е в началото, но я слагам отново. 

image


Ще напиша още няколко думи и ще сложа още няколко снимки от нашето село, което завинаги ще нося в сърцето и душа си.
Това ще направя следващия път.



Тагове:   къща,   двор,   трон,   Да,   не,   църквата,   хора,   храм,   часовник,   икони,   кафе,


Гласувай:
55



1. tota - Ех, Кате, Катее...
16.11.2013 09:35
Колко болка са носели в сърцето си всички българи, принудени да станат бежанци...

Поздрави за това, което си предприела и осъществила. То е носено и от теб много години като спомен.
цитирай
2. katan - 1. tota -
16.11.2013 09:44
Така си отидоха, Ати. С болката. Едни от последните думи на татко бяха да видя нашето село, което и аз завинаги ще нося в сърцето и душа си.
цитирай
3. iliada - Чудесен постинг!Чудесно е когато ...
16.11.2013 14:21
Чудесен постинг!Чудесно е когато видиш нещо направено и съхранено с толкова обич и вяра-един божи дом!
цитирай
4. katan - 3. iliada -
16.11.2013 14:33
Здравей, Илианче!
Чудесно е, когато е сътворено и съхранено, да.
В този случай е съхранено не от нас, а от чужди хора, които са припознали храма като свой.
Поздрави!
цитирай
5. voinov50 - Трудно се пише, Кате, за родовата болка.
16.11.2013 15:52
Поздрави от Пирин! :)
цитирай
6. katan - 6.voinov50 -
16.11.2013 16:00
Трудно се пише за тази болка, Цецо!
Много трудно! А и болката с годините не отминава, не затихва.

Поздрави на ПИРИН!
цитирай
7. sande - Трогателен, вълнуващ, забележителен разказ ...
16.11.2013 17:02
Кате, непрекъснато си мислех докато четях какво сме загубили българите , след като сме загубили пътя към Храма.

Платили сме кръвен данък на комунизма - чумата на 20-ти век.

Боже, прости ни.
цитирай
8. katan - 8. sande -
16.11.2013 17:31
"Платили сме кръвен данък на комунизма - чумата на 20-ти век.
Боже, прости ни."

Здравей, Санде!
Благодаря ти за топлите думи!
Загубили сме себе си, Санде.
Няма народ, който така с лека ръка да се откаже от вярата си.
Виж руснаците и укранинците - те по-малко "правоверни" комунисти ли бяха от нас?!
Не, нали?
Но запазиха вярата си и храмовете си.
Не забравиха ПЪТЯ.
Ние всичко отхвърляме с лека ръка и нямаме ни страх, ни вяра.
Загубихме вярата, която ни е съхранила през векевете като народ.
Защо чумата мори едни народи, а на други прощава?
Прощава им, защото имат вяра и родова памет.
Не искам да мисля какво ни очаква.

Боже, прости ни!
цитирай
9. vostroto - Привет, Катя! Беше ми интересно и ...
16.11.2013 18:10
Привет, Катя! Беше ми интересно и продължението на твоята история, но какво да кажа, не знам... Тъжно е, че в точно това село е заличено всичко българско. Иначе не във всички села е така, въпреки удивителното постоянство на гърците в работата над това.
Но да ги оставим сега гърците, Господ ще въздаде всекиму заслуженото. Важното тук е това, което направи ти! Жестът който направи към себе си, към семейството, и своя род, е знаменателен!
Поздрави!
цитирай
10. katan - 10. vostroto -
16.11.2013 18:30
Привет и на теб, скъпи ми приятелю!
Тъжна е историята ни - на семейството и на селото.
Сегашните жители на селото са потомци на хора -гърци, принудително заселени там.
И тяхната не е била лека!
Спомням си разказатите на татко как след 41-ва година е започнала повторната миграция и от двете страни.
ОРИСИЯ, приятелю! Тежка орисия!
А жестът ми не е обикновен жест - това е знак на дълбока признателност и почит към предците ми и един изпълнен дълг към татко.

Поздрави и на теб!





цитирай
11. wonder - Хубаво е човек да познава корените ...
16.11.2013 20:01
Хубаво е човек да познава корените си, защото на този свят имаме само две неща - корените и крилата.
Моята прабаба също се казваше Велика.
Малко ме хвана за гърлото този твой разказ, но какво е тъгата пред радостта да си от стар и почтен български род!
цитирай
12. megg - Подпечатано със светостта
16.11.2013 20:20
на обичта към родовото, към миналото си и - с тъга, от която просветва - такова усещане придобих за твоето пътуване, мила Кате, пътуване и в сърцето; може би - най - вече. Изпитах умиление и възторг от срещата ти с един свят - така дълго носен, обичан, свой ...
Поздрав и прегръдка, Кате!
цитирай
13. katan - 11. wonder -
16.11.2013 20:45
Здравей, Дела!
Много хубаво си го казала - имаме само две неща:
корени и крила.
Без корените си не бихме могли да разперим крила.
Баба Велика ... Толкова съм слушала за нея от татко - много я обичаше!
Гърлото - мен не ме е пуснало от много време, но съм щастлива от това, че корените ми са там и съм потомка точно на такива достойни хора!




цитирай
14. katan - 14. megg -
16.11.2013 20:57
Здравей, мила Мег!
Много точно си уловила нюансите от незабравимите ми преживяванията в НАШЕТО село.
За мен рода е свято нещо! Той не е само понятие.
Да, наистина пътувах в сърцето си и в спомените, които имам.
Радвам се, че и други две поколения след мен носят /за Мишел също се надявам!/ в сърцето си родовата ни памет.
Срещата ми със селото беше като жива среща с моите предци.

Благодаря ти, Мег!
Прегръщам те с обич.



цитирай
15. stela50 - Вълнуващ разказ за истинските човешки стойности
17.11.2013 00:46
и достойнства... за очаквани срещи и стаени завинаги
в сърцето чувства. За родовата памет ... Върнах се
години назад при разказите на моя дядо, спомените
изведнъж натежаха в мислите ми...
Хубаво е, че си изпълнила завета на баща си, Кати ...
докоснала си се до този техен свят, вървяла си по
стъпките им ... преживяното е стоплило сърцето ти
и е останало завинаги там ... и за поколенията напред.
Прегръдки !
цитирай
16. katan - 15. stela50 -
17.11.2013 10:14
Таня мила, здравей!
Благодаря ти за хубавите думи, които ме стоплиха!
Върнала съм те и при твоите спомени и разказите на дядото ти.
Това е запазване на родовата памет. Нещо като "предай нататък".
Понякога се питам защо трябва да помествам тук толкова съкровени за мен неща.
Ето, че има смисъл. Поне един човек да се върне назад и да разкаже на децата и внуците си - има смисъл!
Аз изпитвам огромно удовлетворение от изпълненото обещание, а и неимоверна радост и голяма носталгия по земята и селото, които посетих.
Те ще си останат завинаги в мен.

Прегръщам те, Таня! С обич и благодарност!
цитирай
17. lion1234 - Такъв проницателен разказвач си,
17.11.2013 15:02
че споделеното от теб неволно ме въвлече в съ-преживявянето! Поставих се на твое място и си представих суматохата в душата ти при срещата с това непознато и едновремнно толкова познато място/ където е бил домът на дедите ти, където се е ,,помещавала'' историята на рода ти/. Представих си и зачестилото ти сърцебиене при влизането в чистия и красиво изографисан храм, вълнението ти от невидимото, но силно присъствие на баща ти, удовлетворен от изпълнената бащина повеля!
цитирай
18. katan - 18. lion1234 -
17.11.2013 18:19
Здравей, скъпи приятелю!
Благодаря ти за съ-преживяването и за това, че си се опитал да се поставиш на мое място /въвлякла съм те/!
СУМАТОХА е най-точното определение на състоянието ми тогава /и сега, в момента/.
Непознато беше мястото, но и много познато.
Зарадвах се на старата къща, която я приех като наша, но най-много ме развълнува църквата!
Тя си беше там от 1870 година!
Малко променена, но си беше тя!
Сърцето ми наистина галопираше!
Сълзите бяха "на носа" ми /израз на баба ми Катя/, които се опитвах да преглътна или да избърша тайно и явно.
Тук се "помещаваше" историята на рода ми! Можех ли да бъда спокойна и равнодушна?
Да, татко беше с мен! С мен бяха и всички други предшественици.
Сега съм спокойна, че изпълних обета си.

Разплака ме, приятелю, но ти благодаря за тези сълзи!


цитирай
19. wonder - Не плачи. Радвай се. И остави Род...
17.11.2013 19:17
Не плачи. Радвай се. И остави Родословно дърво на децата си. :)))
Пътят е важен, но по-важно от всичко е Пътуването. И с кой го споделяш...
цитирай
20. katan - 19. wonder -
17.11.2013 19:58
Радвам се! Радвам се, че и две поколения след мен видяха от къде идваме.
Накъде вървим и с кого споделяме Пътуването по Пътя ще разберат следващите поколения.

Поздрави и хубава вечер!
цитирай
21. lion1234 - Привет, скъпа дружке!
18.11.2013 14:25
Да ти призная, четох пътеписа ти със ,,стегнато'' гърло, доколкото споделеното от теб ме препрати към моите непознати места - Хасково, В. Търново, Мадрид, Барселона, Люксембург, Лондон. И като човек, усетил хаоса от чувства и стъписването при срещата с непознатото, нямаше просто как да не бъда съпричастен с преживяното от теб!
Колкото до сълзите, те са добре дошли, тъй като снемат натрупаното напрежение и носят облегчение!
Усмихнат ден, скъпа дружке!
цитирай
22. katan - 21. lion1234 -
18.11.2013 15:20
Здравей, приятелю!
Коментарът ти ме върна в едно по-добро време и състояние - върна ме у дома /дом, който познавах само по разкази/.
Хаосът от чувства и мисли у мен и в момента бушува. Стъписана бях, но ми беше пълно.
Благодаря ти за съпреживяването!
Сълзите, които изплаках по отминалото време бяха пречистващи и пълни с обич.


Благодаря ти отново, приятелю!

цитирай
23. ckarlet - Това ще остане незабравим спомен и ...
18.11.2013 18:59
Това ще остане незабравим спомен и вълнение не само за теб, мила Катя! Мишел ще помни всяка ваша крачка и ще разказва на любимите си хора след време с вълнението, което говориш и ти!
Благодаря ти за тази споделеност, която преживях заедно с вас!
цитирай
24. katan - 23. ckarlet -
18.11.2013 19:25
Мила, мила Скарлет!
Мишел е много паметлива и силно се надявам, че ще помни това наше посещение.
Казах й, че това е нашето село /и тя си няма село/, а тя ме попита къде ни е къщата.
Сърцето ми се скъса от мъка.
После пак тя беше тази, която ме извади от състоянието, в което бях.
Каза ми „ОХИ” – думи, които я бях научила, а аз изведнъж бях забравила всичко!
И сега хитричко ми казва понякога – „Евхаристо”.
Хубава вечер, Скарлет!
цитирай
25. djani - Вече съм почти убеден...
18.11.2013 21:32
След посещение на много страни, съм вече с убеждението, че народите които обичат своя бог, независимо дали е Христос, Аллах, или Саваот, са възлюбени и от него. Голямата религиозност на гърците ме е впечатлила много, преди години. Ние българите страдаме, защото сме по природа атеисти и невярващи. Общата религия все пак обединява хората...
цитирай
26. katan - 25. djani -
18.11.2013 22:13
Здравей, Джани!
След потресаващия днешен коментар този ми се струва почти ангелски!:)

Да, посещението ми в Куманич беше един вид хаджилък за мен.
Там бях в някакво състояние, което не мога да обясна с думи.
Беше нещо като почти религиозен екстаз.
Гърците са вярващи хора. Такива искам да бъдем и ние - ВЯРВАЩИ.
Ние ще продължим да страдаме, защото сме се отрекли от ценностите си, които ни правят народ.
Загубили сме си вярата преди много години. Религията е обединяваща. Тя, заедно с езика, писмеността и територията, на която живеем ни правят народ.
Съгласна съм, че народите, които обичат своя Бог - Иисус Христос, Аллах, или Саваот са възлюбени от него.
Много ми се иска и ние да сме от тях!
цитирай
27. veninski - Прочетох с вълнение. . . Поздрави от ...
19.11.2013 04:43
Прочетох с вълнение...
Поздрави от Родопите!
цитирай
28. makont - Поздрави, Катя.
19.11.2013 14:30
Преди всичко усетих твоето вълнение. Няма да преповтарям, другите са написали, красиво, направено с обич и вяра. И нашите манастири са хубави. И ние не сме толкова големи безбожници. Не ми харесва, че все се плюем. Виж другите какво са направили, пък ние какви сме. Добри сме и ние и при нас има хора уважителни, които почитат, а има и такива, за който нищо не е свято. Трябва да се открием и да се обичаме. Прегръдки!
цитирай
29. katan - от от: dinkov
19.11.2013 21:20
18.11 23:23 - Динков
от: dinkov За постинг: ЦЪРКВАТА
katan - хубаво пишеш. Човек не трябва да забравя корените си, те му съхраняват идентичността и му дават сили винаги да продължава напред. Oт мен + 1.
цитирай
30. katan - 27. veninski -
19.11.2013 21:50
Здравей, приятелю!
Благодаря ти!
Поздрави на Родопите!
цитирай
31. katan - 28. makont -
19.11.2013 21:57
Здравей, Майче!
Благодаря ти за добрите думи!
Хубави са нашите манастири, хубави са и църквите ни, но не всички са така поддържани като тази църква в едно малко погранично село.
Има всякакви хора - уважителни, почтителни, богобоязливи и други, които не се свенят от нищо и от никого.
Винаги съм искала да се обичаме /то май аз само това мога:) - да обичам/.
Иска ми се да сме и малко по-добри и да уважаваме род и Родина.
Прегръдка и от мен!
цитирай
32. katan - 29. katan - от: dinkov
19.11.2013 21:58
Благодаря ти, Динков!
Длъжни сме да помним, ако искаме да ни има!
цитирай
33. voinov50 - Кате, това Куманич ми навява едни мисли...
22.11.2013 19:58
По време на Втората българска държава групи от кумани се заселват на различни места по българските земи, дори на юг от Родопите. Те са били високи, светли, със сини очи. Да не би от там да идва името Куманич?
цитирай
34. agea - Много е важно от къде идваме, с какво ...
26.11.2013 20:24
Много е важно от къде идваме, с какво сме закърмени и какво почитаме.
Няма как да не се развълнуваш, когато чуеш за род и Родина, а ти Приятелче умееш и да разказваш и да обичаш!
Прегръдка от мен!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: katan
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5680493
Постинги: 719
Коментари: 19190
Гласове: 196345
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930