Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.04.2012 14:09 - ТАЙНАТА ВЕЧЕРЯ - /ВЕЛИКИ ЧЕТВЪРТЪК/
Автор: katan Категория: Лични дневници   
Прочетен: 2690 Коментари: 15 Гласове:
39

Последна промяна: 10.04.2012 14:11

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
                                                 ВЕЛИКИ ЧЕТВЪРТЪК


АЗ ЩЕ ПРОДЪЛЖА ОЩЕ МАЛКО С РАЗКАЗИЕ ЗА ТЕЗИ ВЕЛИКИ ДНИ.
ДО ВЪЗКРЕСЕНИЕТО.


 

                           image

 

ТАЙНАТА ВЕЧЕРЯ

 

/ВЕЛИКИ ЧЕТВЪРТЪК/

 

И така, дойде първият ден  на Безквасници*, денят в който пасхалното агне трябваше да бъде принесено в жертва и изядено с горчиви треви .

Петър и Йоан отидоха в Йерусалим, за да подготвят празника.

Когато се свечери, пристигна Иисус и седна заедно с дванадесетте на трапезата. След като всички  заеха местата си, Иисус се обърна към тях с думите: “Уверявам ви, че друга такава вечеря няма да имам, преди тя да се състояла в Божието царство! Тогава той взе чашата с вино и след като благодари, им каза: “Вземете това и го поделете помежду си, защото аз няма да пия от плода на лозата, докато не настъпи Божието царство.“

Той подаде чашата с вино да обиколи всички мъже, насядали край трапезата. Те пиха един след друг като приятели на прощална вечеря.

Неочаквано между тях възникна спор: Кой от тях ще бъде най–великият в Божието царство.

Известно време Иисус ги слушаше, а после им каза: “Нека този, който иска да е най-велик между вас, да стане най–малък. Този, който е пръв, трябва да стане слуга на всички.”

Скоро след това  той стана от масата  и препаса около кръста си престилка. После сипа вода в един леген и започна да мие краката на учениците си, като ги избърсваше с престилката.

Това беше нещо, което в началото на празника вършеха слугите, но учениците нямаха слуги. Никой от тях не беше помислял да стори това, та дори и на учителя си. Те мълчаха, защото се срамуваха. В този момент Иисус беше стигнал до Симон–Петър, който протестирайки му каза:“Господи , ти ли ще ми миеш нозете?“

“ – Вие не разбирате какво върша сега, но ще разберете по–късно.“  - отговори Иисус.

“ – Никога няма да позволя да измиеш краката ми ! “ – протестираше Петър, като се опита да се отдръпне .

“ – Ако не те измия, няма да имаш дял в царството ми с мен и останалите.“ – каза Иисус.

“ – Учителю – каза Симон – Петър – тогава измий не само краката, но и ръцете и главата ми!“

Иисус се усмихна мило:“Измитият има нужда само нозете си да умие, за да бъде целият чист – каза той. – Ти вече си чист. Но не всеки от вас е чист.“  Той каза това, защото знаеше, че един от неговите ученици се готви да го предаде. И Иисус знаеше кой е той...

Когато свърши с миенето на краката им , Иисус се върна на мястото  си на трапезата .

“ – Разбрахте ли какво направих за вас? – попита той. Вие ме наричате Учител и Бог, и с право, защото аз наистина съм такъв. Щом аз, вашият Учител и Бог, измих краката ви и вие трябва да си ги измиете един на друг. Аз ви показах, за да направите и вие същото, за да бъдете мои истински ученици  .

Повярвайте: няма слуга по–голям от своя господар, нито пък пратеник  по–горен от този, който го е изпратил. Ако знаете и разбирате моите заповеди ще бъдете блажени. Но за зная, че вие няма да последвате примера ми. Не говоря за всички ви. Зная кои съм избрал. Но трябва да се изпълни писанието, което казва:

                      “Този, който дели хляб с мен,

                         вдигна против мен петата си.“

Иисус беше дълбоко развълнуван, защото обичаше всичките си дванадесет ученици, но въпреки това, знаеше, че между тях има един, който не го обича…той забеляза учудените им погледи и каза натъжен: “Да, един от вас ще ме предаде, един от вас, който се храни заедно с мен, на същата тази трапеза …”

Всеки знаеше, че  има някаква слабост и всеки се страхуваше, че може той да се окаже предател.

“ – Да не съм аз , Господи ? “ – питаше всеки поред .

“ – Кажи ни кой е ? “ – молеше го Симон – Петър .

“ – Този , който  заедно с мене  топи от същото блюдо. “ – отговори им Иисус .

Така че не получиха така искания отговор…

Иисус натопи залък хляб в блюдото и го подаде на Иуда*. “Да не би да съм аз , Господи?“ – попита той толкова тихо, че само Иисус успя да го чуе.

Той кимна. “Ти рече**. Каквото има да правиш, прави го по–скоро.“

Понеже Иуда държеше кесията с парите останалите мислеха, че Иисус го е пратил да купи нещо за трапезата…

След като Иуда напусна вечерята, повече не се спомена за предателство.

Иисус заговори на другите ученици: “Деца мои, още съвсем малко ще бъда с вас. Ще ме търсите, когато си отида, но вие не можете  да дойдете там, където отивам. Ето ви една Божия заповед: Обичайте се един друг, както аз ви обикнах. По това именно всички хора ще разберат, че сте мои ученици – по любовта ви един към друг.“

Иисус взе хляб, благослови го и го начупи на малки късове: “Вземете и яжте!– каза той -  Това е моето тяло, което беше дадено заради вас. Правете това за мой спомен.“

След като хапнаха, той взе чашата с вино, благодари и я подаде да обиколи всички .

“Пийте от нея, защото това е моята кръв, кръв на новия завет, който ви давам. Тя се пролива заради вас и заради мнозина други, за опрощаване на греховете. Вземете виното и си го поделете. Защото пак ви казвам, няма да пия вино до деня, в който ще бъдем отново всички заедно в царството на моя Отец.“

Те пиха мълчаливо.

Тогава Симон–Петър зададе въпрос, на който сам не можеше да си отговори: “къде отиваш, Господи, та ние не можем да дойдем? “

“ – Казах ви, че там, където отивам, вие не можете да ме последвате. Това ще стане по–късно.“

“ А защо не можем да те последваме сега? – попита Петър. Аз бих отишъл навсякъде, бих дал живота си заради теб.С теб съм готов да отида в затвора или да приема смъртта.”  

“ – Ще дадеш и живота си за мен? – попита Иисус с безкрайна печал в гласа . – Наистина, повярвай, Петре, преди петелът да пропее тази нощ, ти ще се отречеш три пъти от мене.“

“ – Не, дори да умирам заедно с теб, пак не бих се отказал от теб!“ – каза Петър.В същото го убеждаваха и другите ученици, с изключение на липсващия Иуда .

Иисус помълча малко, а после каза: “ Не бойте се! Вярвайте в Бога и вярвайте в мен. Сега отивам да  подготвя мястото за вас, когато съм готов ще се върна да ви взема със себе си, така че, където съм аз – там ще бъдете и вие. Знаете пътя към мястото, където отивам.“

“ – Но, Господи – рече Тома – ние не знаем къде отиваш. Как тогава ще намерим пътя?”

“ - Аз съм пътят – каза Иисус – Аз съм пътят, и истината, и животът.“

“ Всеки, който ме е познал, е познал и моя Отец, защото моя Отец е в мен. Аз скоро ще отида при Отца си. Още малко съм тук и светът няма да ме вижда повече. Но няма да ви оставя неутешими - Светият дух ще бъде с вас.“

“– Аз отивам при своя Отец, който е по велик от  мен. Имам съвсем малко още да ви кажа. Ставайте да тръгваме.“

И след като изпяха един химн, те отидоха на Елеонската планина, за да постоят на спокойствие в Гетсиманската градина  .

Междувременно Иуда ги беше проследил и беше уведомил първосвещениците и старейшините…

В тъмнината  по пътя към градината Иисус разказваше на учениците си следната притча:“ Аз съм истинската лоза, а моят Отец е лозарят. Той отрязва от мен всяка пръчка, която не носи плод, всяка пръчка, която дава  плод,  почиства така, че да даде повече. Сега вие сте пръчките, а аз съм лозата. Запазете в душите си вярата в мен и аз ще пребъдвам във вас. Аз ще живея във вас  и вие в мен. Ако спазвате моите заповеди, ще пребъдвате в моята любов, така, както аз спазих заповедите на моя Отец и пребъдвам в неговата любов. Ето последната ми заповед към вас: обичайте се един друг, както аз ви обикнах. Няма по–голяма любов от тази да отдадеш живота си за своите приятели.“

“– До сега не сте поискали нищо в мое име. Но от сега нататък  искайте и ще получите и радостта ви ще бъде пълна. Самият Отец ви обича, защото вие ме обикнахте и повярвахте, че съм дошъл от Бога. Ще имате изпитания в живота, но дерзайте! Аз победих света.“

После Иисус вдигна очи към небето: “Отче! Дойде часът, прослави сина си, за да те прослави и той. Ти му даде власт над всички хора на Земята, за може той да дари с вечен живот  още толкова, както ти него си дарил. А  вечният живот означава те да те почитат като единствен истински Бог само Теб, и да знаят, Че Иисус Христос е изпратен от теб. Аз те прославих на земята и свърших делото, което ти ми беше възложил.“

Те отидоха към потока Кедрон  и там Иисус каза на единадесетте си ученици: “Тази нощ всеки от вас  ще се отрече от мен. Защото е писано: “Ще поразя пастира и овцете ще се разпръснат.“  Но след като възкръсна за живот, ще ви изпреваря в Галилея.“

После те отидоха в Гетсиманската градина .

Но Иуда също знаеше това място..

 

БЕЗКВАСНИЦИ - Празникът Пасха бил наричан и Безквасници, поради неквасения хляб, с който се отбелязвал празника.

 *ГОРЧИВИТЕ ТРЕВИ се слагали в сос , в едно блюдо , от където старшият на трапезата топил и подавал залъците .

**Изразът: "Ти рече", "Ти каза" означава потвърждение на истинността на казаното от събеседника.

 ПО ПЪРЛ БЪК - "БИБЛИЯТА - СТАРИЯТ И НОВИЯТ ЗАВЕТ"
        image




Гласувай:
39



1. pevetsa - Кате, Господ Исус да омие нозете ти, с невинната си кръв, за да имаш дял с Него! Благословена да си!
10.04.2012 14:58
Йоан 13:3-8
3 като знаеше Исус, че Отец, е предал всичко в ръцете Му, и че от Бога е излязъл и при Бога отива,
4 стана от вечерята, сложи мантията Си, взе престилка и се препаса.
5 После наля вода в умивалника и почна да мие нозете на учениците и да ги изтрива с престилката, с която бе препасан.
6 И тъй дохожда при Симона Петра. Той Му казва: Господи, Ти ли ще ми умиеш нозете?
7 Исус в отговор му рече: Това, което Аз правя, ти сега не знаеш, но отпосле ще разбереш.
8 Петър Му каза: Ти няма да умиеш моите нозе до века. Исус му отговори: Ако не те умия нямаш дял с Мене.
цитирай
2. katan - 1. pevetsa - Кате, Господ Исус да омие нозете ти, с невинната си кръв, за да имаш дял с Него! Благословена да си!
10.04.2012 15:08
pevetsa написа:
Йоан 13:3-8
3 като знаеше Исус, че Отец, е предал всичко в ръцете Му, и че от Бога е излязъл и при Бога отива,
4 стана от вечерята, сложи мантията Си, взе престилка и се препаса.
5 После наля вода в умивалника и почна да мие нозете на учениците и да ги изтрива с престилката, с която бе препасан.
6 И тъй дохожда при Симона Петра. Той Му казва: Господи, Ти ли ще ми умиеш нозете?
7 Исус в отговор му рече: Това, което Аз правя, ти сега не знаеш, но отпосле ще разбереш.
8 Петър Му каза: Ти няма да умиеш моите нозе до века. Исус му отговори: Ако не те умия нямаш дял с Мене.



Винаги настръхвам, когато чета тези стихове, Алекс!
"8 Петър Му каза: Ти няма да умиеш моите нозе до века. Исус му отговори: Ако не те умия нямаш дял с Мене."

Мисля си какво ни е завещал и на какво ни учи нашия Спасител, а ние защо така изкривихме и не разбираме Словото му?!
Благодаря ти за заглавието!!!
Трогваш ме всеки ден с твоите благословени думи!
цитирай
3. ivana59 - Благодаря ти, Катя!
10.04.2012 16:51
Смирението на стоящите начело пред низшите духом е добродетел, трудна за постигане.
цитирай
4. gocho52 - Тайни вечери...
10.04.2012 17:07
Сещам се и за други такива.
Но...да сме позитивни!
цитирай
5. sande - Поздрави, Катя, за вдъхновения постинг!
10.04.2012 17:14
"Неочаквано между тях възникна спор: Кой от тях ще бъде най–великият в Божието царство.

Известно време Иисус ги слушаше, а после им каза: “Нека този, който иска да е най-велик между вас, да стане най–малък. Този, който е пръв, трябва да стане слуга на всички.”

***
Звучи ми съвременно. От Храма трябва да бъдат изгонени фарисеите.

А да останат Слугите на Народа.
цитирай
6. katan - 3. ivana59 - Благодаря ти, Катя!
10.04.2012 20:06
ivana59 написа:
Смирението на стоящите начело пред низшите духом е добродетел, трудна за постигане.


Права си, Ваня.
Понякога е трудно да бъдеш смирен въобще.
Още по-трудно и почти непостижимо е да си смирен, когато си начело.
Но, ако си смирен тогава, /когато си водач/ си мисля, че това е най-голяма добродетел.
Повече от 2000 години, такова смирение и такава добродетел не са случвали ...

цитирай
7. katan - 4. gocho52 - Тайни вечери
10.04.2012 20:07
gocho52 написа:
Сещам се и за други такива.
Но...да сме позитивни!


Има ги, Гошо.
На такива ТАЙНИ ВЕЧЕРИ обикновено се извършват ... ПРЕДАТЕЛСТВА.
За това - в следващия постинг.
цитирай
8. katan - 5. sande - Поздрави, Катя, за вдъхновения постинг!
10.04.2012 20:12
sande написа:
"Неочаквано между тях възникна спор: Кой от тях ще бъде най–великият в Божието царство.

Известно време Иисус ги слушаше, а после им каза: “Нека този, който иска да е най-велик между вас, да стане най–малък. Този, който е пръв, трябва да стане слуга на всички.”

***
Звучи ми съвременно. От Храма трябва да бъдат изгонени фарисеите.

А да останат Слугите на Народа.


Мислиш ли, че това може да стане, Санде?
Аз - НЕ!

Някои са се самозабравили и се мислят за МЕСИЯ.
Жалко е, че и на този ден правим такива аналогии.

Иска ми се в тази една, единствена седмица да се преклоним и да да се ПО, ПРИ мирим поне със себе си.
Тогава и Бог ще е с нас и ще бъде светлина.

цитирай
9. mihala - Бог не е насилник, но да бъде според ...
11.04.2012 09:44
Бог не е насилник, но да бъде според волята му,защото това, което Той е промислил за нас, то е най-доброто.Никой баща не мисли лошо за децата си. Но имам едно допълнение към поста- превода на Пърл Бък е даден като роман, а не е библията в цялост.Показва основните моменти, които грабват ума.Бог да те благослови.
цитирай
10. bven - където съм аз – там ще бъдете и вие!
11.04.2012 10:29
Смирение и любов през Страстната седмица!
цитирай
11. katan - 9. mihala -Бог не е насилник, но да бъде според волята му
11.04.2012 11:10
mihala написа:
Бог не е насилник, но да бъде според волята му,защото това, което Той е промислил за нас, то е най-доброто.Никой баща не мисли лошо за децата си. Но имам едно допълнение към поста- превода на Пърл Бък е даден като роман, а не е библията в цялост.Показва основните моменти, които грабват ума.Бог да те благослови.


Здравей, Михала!
Радвам се да те видя точно сега тук!
Да, Нашият Бог не насилва. Той проповядва любов и мир между хората.
Неговото Слово и Учение изключват насилието - да си спомним за двете страни.
Права си за книгата на Пърл Бък - тя е написана като роман за по-лесно възприемане на Словото.
Това беше и моята цел, когато преди няколко години преразказах преразказаното от нея, за да е близко и достъпно за всички.
Благодаря ти за прочита!
Поздрави и хубав ден!
цитирай
12. mihala - Смирение и любов през Страстната ...
11.04.2012 11:10
bven написа:
Смирение и любов през Страстната седмица!

Смирението не означава лицемерие.
цитирай
13. katan - 10. bven - където съм аз – там ще бъдете и вие!
11.04.2012 11:14
bven написа:
Смирение и любов през Страстната седмица!


Това проповядва Бог.
Но на мен ми се иска да е не само през тази седмица, а всеки ден, както ни е завещано!
Все пак ПОНЕ през тази седмица да сме добри.
Поздрави!
цитирай
14. katan - 12. mihala - Смирение и любов през Страстната
11.04.2012 11:17
mihala написа:
bven написа:
Смирение и любов през Страстната седмица!

Смирението не означава лицемерие.


В НИКАКЪВ случай, Михала!!!!
Лицемерието не е СМИРЕНИЕ, а нещо съвсем друго!
Нека всичко, което правим го правим чисто, истински, от сърце и душа.
Поздрави!
цитирай
15. анонимен - Слово в четвъртък на Страстната седмица (за причастието) - Св. Теофан Затворник
11.04.2012 13:49
На днешния ден Господ е причастил светите Апостоли и им поръчал да учредят в светата Църква такова причастяване. Светите Апостоли учредили това. Ето и ние се причастяваме с пречистото тяло и пречистата кръв на Господа, за изцеряване на душата и тялото.

Радвайте се всички, които се удостоихте с тоя велик Божи дар. Но радвайте се със страх. Казвайте в себе си: Слава на Тебе, Боже! Слава на Тебе, Боже! Слава на Тебе, Боже! Но не разсейвайте вашите мисли и чувства и внимателно пазете и душите и телата си. Вие се готвихте за светото Причастие с благоговение, но не помисляйте, че всичко е свършено и няма за какво повече да се трудите. Вие се потрудихте, за да получите дара. Сега трябва да се трудите, за да го запазите и да се ползвате от него спасително.
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: katan
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5655761
Постинги: 719
Коментари: 19190
Гласове: 195533
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031