Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.07.2011 20:15 - ОХРИД -1
Автор: katan Категория: Лични дневници   
Прочетен: 5881 Коментари: 52 Гласове:
55

Последна промяна: 17.07.2011 19:45

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Охрид. Свързвам го с нашата история от векове ..., със Серафим Северняк и неговата "Охридска балада".
Но за мен не беше балада, а една поема - чиста, бяла, красива, истинска.
Това е градът, който заедно с Битоля ми "легнаха" на сърце.
Пристигаме рано, но все пак привечер.
Този път не сме в многозвезден хотел, а в едно много приятно студио в малко, частно хотелче, което задоволява абсолютно всичките ми критерии за добро настаняване.
Тихо, спокойно, приятно, уютно и много чисто!
"Чисто" - това е думата, която ще използвам много често.
Снимах го на другия ден, но ще ви го покажа още сега:

image

Оставяме багажа и веднага се отправяме към Езерото - нямам търпение да го видя!
На предвечерната светлина изглежда златно!
Златото от небето е слязло в Езерото и небе и вода се сливат в едно:

image

image

Първите ми впечатления са отлични!
Много чиста вода, дори на сумрачната светлина се вижда - правя няколко снимки, снимат ме и мен:) да се вижда все пак, че "Аз бях тук":))).
Това ще са снимките на Езерото в постинга за Охрид. Смятам да направя отделен за това вълшебно Езеро.
Сутринта рано /е, не чак толкова рано все пак:)))/ излизаме да разгледаме този бял град, който на места ми приличаше на нашия Търновград - с къщите "накацали" амфитеатрално, с атмосферата и настроението, което ми създаде ...
Охрид е признат за световно културно наследство една година след признаването на Охридското езеро за световно природно наследство и се намират под егидата на ЮНЕСКО.
Хората му знаят как да се грижат за него - пазят го, развиват го, реставрират го, грижат се него ...
Не видях дори една изхвърлена хартийка! През няколко метра има места за отпадъци, които със синия си цвят крещят да бъдат използвани.
Видях само един фас с червило, изхвърлен на крайбрежната алея, но се оказа, че пред нас има българска група туристи ...
Първата ми снимка е поглед към Езерото, част от града и манастира "Св. Наум" - гледката е изумителна на фона на приятното време и настроението, което ме е завладяло:

image

Ето и първата снимка от "накацалите" охридски къщи:

image

Искам да ви покажа и малко снимки от брега, преди да се отправим на обиколка из града.
Правя уговорка, че не съм посетила много от най-посещаваните туристически обекти - имах си моя програма, но няма да ви ощетя:))) все пак разходката си струва, за да ме последвате:))) -

image

image

Тези снимки ги слагам заради "синьото", което е на всеки няколко метра:

image

Виждам и две дръвчета, които ме впечатляват с вида си - красиви и нестандарти или може би точно затова са красиви, защото са различни:

image

image

Не знам дали ще имате търпение и желание да ме следвате в разходката ми, но за мен този охридски ден ще си остане незабравим!

Още малко снимки от крайбрежния парк:

image

image

image

Тази снимка я слагам заради македонското знаме. Както ви казах няколко пъти, то е навсякъде и е НОВО и ЗДРАВО, с ясни цветове ...

image
 
Тук малко ми запричва на Гърция, но си е Охрид:))) -

image

Много са снимките с добре поддържания парк, но има и други, които ми се иска да споделя с вас.

Видях и снимах пак тук, в крайбрежния парк паметник на св. Климент Охридски - много ми хареса, защото беше такъв, какъвто аз си го представям: вглъбен, отдаден на делото си ... В лявата ръка държи манастир или, както аз си помислих - държи Охридската книжовна школа.
Направих неволно сравнение с неговия паметник в градинката пред Софийския университет. Когато децата ми бяха малки и им обяснявах кой е Климент Охридски, малкият ми син ме попита защо държи два сладоледа в ръцете си ...
Тези "сладоледи" би трябвало да са факли, според мен, но как да обясниш приликата на факлите със сладоледа на едно малко дете?
Тук това не се налага - просто се вижда какво държи Климент Охридки - вижте:

image


image

Тук наблизо е и паметникът на светите братя Кирил и МетодиJ:

image

Чувам българска реч и се натъквам на група български туристи с провоспособен македонски екскурзовод. Чувам думите:"Добро, дека ВАШИОТ цар Борис ни пратил НАШИОТ Климент ..." и по-нататък не искам да слушам.
Тръгвам си по моя маршрут, който не знам къде ще ме отведе.Обичам закътани  улички и не толкова популярни забележителности.
За мен тук, както и във Велико Търново всяко камъче е история.

Туризмът е бизнес - предлагат се соби и апартамани:

image

Избирам си такива улички:

image

Натъквам се на такива красиви за мен места:

image

image

Откривам една малка стара църквица, която като повечето тук не е действаща, но в двора има строителни работници, които зидат нещо и вероятно скоро ще довършат външнияй вид.Посрещат ни добре и не ни пречат с нищо, както и ние на тях:))).
Църквата е "Мали Свети Врач" и е от XIV век, която също е обявена за паметник на културата /на паметната плоча в ляво пише точно това/ - дворът е с много цветя и е поддържан грижливо и бих казала с любов:

image

image

image

image

Отражението в прозореца ме очарова:

image

А тази нишичка със стомничката ме умили:

image

Не ми се напуска това красиво място!
Но все пак тръгвам, за да се спра след няколко метра отново. Спират ме тези ириси и ароматът на рози:

image

Видях и улових и това, което ме накара да се умиля още повече, но и да се замисля за живота въобще:

image

Тръгваме по една стръмна уличка и много стъпала. Слънцето вече напича, но все още е много приятно за нашата разходка.
Отново ме спират разни на глед "дребни" неща, без които светът и животът ни биха били скучни и безцветни:

image

image

image

Продължаваме лежерната ни разходка, която би трябвало да е малко по-ангажирана от моя страна, но какво да правя като се радвам на всяко цъфнало цвете или зашумен старинен кръст?
Маковете са ми любими и не мога да ги подмина с "мълчание".

Снимам една сграда, която ми харесва, но няма кого да попитам за миналото й предназначение /има и храм до нея/:

image

image

Още един паметник на св. Климент - тук държи в ръката си свитък. Зад оградата вероятно има училище, съдейки по баскетболните кошове:

image

Стигаме до една голяма, старинна църква. Оказа се, че това е една голяма, много стара и уникална църква - "Света Богородица Перивлепта", което прочитам на входа. Сега се казва "Св. Климент" - след като тук са пренесени мощите на Св. Климент през XV век. А църквата е на близо 1000 години!!! Строена е в края на XIII век !!!
Посетителите са много. Трудно ми е да се добера до входа и се отказвам с нежелание, но не обичам "стълпотворенията".


Снимам, каквото мога, каквото ми харесва и каквото успявам отвън:

image

И тук "кипят" строителни работи. За разлика от Скопие обаче, тук "наблягат" на старините - все пак Охрид е СВЕТОВЕН паметник на културата - като нашия Несебър ...
Няма да правя сравнения и да си мисля за Национална доктрина, идеал и стратегия ...
Макар това да ми се "върти" непрекъснато в главата и сравненията сами да ми се "набиват" в очи ...

image


image

image

image

image

image

image

Май прекалих с "натоварването", а?:)
По принцип дългите постинги ме уморяват и дотежават, както моите така и другите, а днес се "забравих" в онзи Охридски ден и прекалих.
Ще завърша постинга тук, макар разходката да е все още до "половината".
Но докато сме все още в манастира ще завърша с една надгробна плоча на Охридския митрополит МетодиЙ /не J/ , споминал се скоропостижно в Солун през 1909 година  /на мен ми се стори малко мистериозно, но само на мен/:

image

Утре, живот и здраве ще продължим точно от тук, където свършваме сега.  








 

























Гласувай:
55



Следващ постинг
Предишен постинг

1. ketcakuatl - БРАВО
15.07.2011 20:46
Чудесен фотограф и пътеписец си.
цитирай
2. ognena71 - Прекрасен постинг, хубави сним...
15.07.2011 21:12
Прекрасен постинг,хубави снимки!
Поздравления от мен! Нежна вечер ти желая!
цитирай
3. babaelenica - Катюшка - поздравления за труда!
15.07.2011 21:45
Винаги е красиво, но най-вече образователно при теб.
За мой срам - не съм била в Охрид, но се ме подпали.
:))))
цитирай
4. mamas - Струва си разходката!
15.07.2011 22:45
:)))
цитирай
5. kalin8 - Чудесен постинг!
15.07.2011 22:49
Поздрави, Катя!
Б.
цитирай
6. sestra - Пак е
15.07.2011 22:52
много интересно. С очакване на продължението.
цитирай
7. pevetsa - Прекрасно е Кате, въвличаш в при...
16.07.2011 00:23
Прекрасно е Кате, въвличаш в приключението ти, и допринасяш за топлото в душата ми!
БЛАГОДАРЯ!
цитирай
8. анонимен - ееех...
16.07.2011 02:51
Биляна платно белеше на Охридските извори....
цитирай
9. cornflower - Красив е Охрид
16.07.2011 06:48
Благодаря, че ме върна към спомена.
цитирай
10. scarlety - И аз
16.07.2011 08:06
се "забравих" в прекрасната ти разходка и
чуднокрасиви снимки!
Поздрави,Кате!:)
цитирай
11. veninski - Аплодисменти!
16.07.2011 09:46
Аплодисменти!
цитирай
12. balgarski7vinarki - Blagodarja za postinga i musikata
16.07.2011 09:48
S mnogo priatno chustvo prochetoh napisanoto - neshto stabilno, dostoino i iziskano skromno ima v materiala ti- tova e za men duha v Ohrid-bila sam tam mnogo otdavna
i sega si pripomnih chudesnite momenti v belia grad s hubavite hora.
Pozdravi.
цитирай
13. анонимен - Много прилича на В. Търново и стария ...
16.07.2011 13:22
Много прилича на В.Търново и стария Пловдив.
Как се отнасят македонците с вас, като разберат, че сте българи?
цитирай
14. 4aiotgluhar4e - Ех, Катя. . . Цяло Охридско езеро си ...
16.07.2011 14:02
Ех, Катя... Цяло Охридско езеро си намерих под клепачите. Боже, как ме тегли натам! А ти как магьоснически ми пускаш фитилите :)))
цитирай
15. magnoliya - Ех,
16.07.2011 15:01
всичко, което виждам тук е интересно и всяка снимка е ценна за нас, които не сме посещавали Охрид.
Поздрави за постинга!
Благодаря ти, очаквам и следващия!
цитирай
16. kometapg - Беше удоволствие да се разходя с ...
16.07.2011 22:06
Беше удоволствие да се разходя с теб! Поздрави!:)
цитирай
17. katan - 1. ketcakuatl - БРАВО
16.07.2011 23:17
Това се казва комплимент:)))!
Благодаря!
Радвам се на първия коментар, защото за мен Охрид наистина е една поема.

цитирай
18. katan - 2. ognena71 - Прекрасен постинг, хубави сним...
16.07.2011 23:18
Благодаря ти, Огнена приятелко!
И аз си харесвам снимките, които са моооооооооого, но не мога да сложа всички, нали:)))?
Надявам се да не ви ощетявам с моите лични предпочитания.
Много настроение в тази огнена вечер:)))!

цитирай
19. katan - 3. babaelenica - Катюшка - поздравления за труда!
16.07.2011 23:19
babaelenica написа:
Винаги е красиво, но най-вече образователно при теб.
За мой срам - не съм била в Охрид, но се ме подпали.
:))))


Е, това е много точно, Ели - ТРУДА!
Доста време ми отне обработката и подбора на снимките.
Никога не е късно да измиеш срама от челото /по Вазов:), де/.
Хубава вечер, скъпа!

цитирай
20. katan - 4. mamas - Струва си разходката!
16.07.2011 23:21
Струва си, Славе!:)
цитирай
21. katan - 5. kalin8 - Чудесен постинг!
16.07.2011 23:21
Благодаря, Боре!
цитирай
22. katan - 6. sestra - Пак е
16.07.2011 23:25
sestra написа:
много интересно. С очакване на продължението.


Благодаря ти, сестрице /умишлено с малка буква:)/!
Постингите за Охрид станаха цели 3/ТРИ!!!/. За Езерото е отделно-4-ти!!!!!!!
Трябва да ги "напускам":) бързо, че няма време ...
Поздрави и хубава вечер от мен!

цитирай
23. katan - 7. pevetsa - Прекрасно е Кате, въвличаш в при...
16.07.2011 23:27
pevetsa написа:
Прекрасно е Кате, въвличаш в приключението ти, и допринасяш за топлото в душата ми!
БЛАГОДАРЯ!


Не бих го нарекла приключение, Алекс.
По-скоро разходка в нашето минало ...
Поздрави на вас!
цитирай
24. katan - 8. gogi6666 - ееех...
16.07.2011 23:28
gogi6666 написа:
Биляна платно белеше на Охридските извори....


Ееех! Имай малко търпение!:)))
Ще ги бели на Билянините извори:)))!
цитирай
25. katan - 9. cornflower - Красив е Охрид
16.07.2011 23:30
cornflower написа:
Благодаря, че ме върна към спомена.


Аз ти благодаря за твоята прекрасна поема, която ми изпрати, Люба!
Хубава вечер и поздрави от мен!

цитирай
26. katan - 10. scarlety - И аз
16.07.2011 23:32
scarlety написа:
се "забравих" в прекрасната ти разходка и
чуднокрасиви снимки!
Поздрави,Кате!:)


Благодаря ти, мила Скарлети!
Върнах се преди малко и се оказва, че е станало късно!
Отново се "забравих",но ми е хубаво и много приятно!
Поздрави!

цитирай
27. katan - 11. veninski - Аплодисменти!
16.07.2011 23:33
Благодаря ти, приятелю!
цитирай
28. katan - 12. balgarski7vinarki - Blagodarja za postinga i musikata
16.07.2011 23:36
balgarski7vinarki написа:
S mnogo priatno chustvo prochetoh napisanoto - neshto stabilno, dostoino i iziskano skromno ima v materiala ti- tova e za men duha v Ohrid-bila sam tam mnogo otdavna
i sega si pripomnih chudesnite momenti v belia grad s hubavite hora.
Pozdravi.


Благодаря за коментара!
Радвам се, че съм те върнала в този бял и красив град!
Заповядай пак! Има още:)))!
Поздрави и до скоро!
цитирай
29. katan - 13. kushel - Много прилича на В. Търново и стария ...
16.07.2011 23:37
kushel написа:
Много прилича на В.Търново и стария Пловдив.
Как се отнасят македонците с вас, като разберат, че сте българи?


Ами аз се разбирам с хората по принцип. Те се държаха добре с нас и ние се държахме добре с тях.
Какво да делим?
цитирай
30. katan - 14. 4aiotgluhar4e - Ех, Катя. . . Цяло Охридско езеро си ...
16.07.2011 23:41
4aiotgluhar4e написа:
Ех, Катя... Цяло Охридско езеро си намерих под клепачите. Боже, как ме тегли натам! А ти как магьоснически ми пускаш фитилите :)))


Е, бива ли така?:)
Ами ще стане наводнение, докато свърша с разказването на 4 дни в Македония:))).
Представи си, ако бяха повече!:)))
Нищо, поплачи си и "отскочи" до там - ще ти стане по-леко.
Прегръдка за лека нощ от мен!
цитирай
31. katan - 15. magnoliya - Ех,
16.07.2011 23:45
magnoliya написа:
всичко, което виждам тук е интересно и всяка снимка е ценна за нас, които не сме посещавали Охрид.
Поздрави за постинга!
Благодаря ти, очаквам и следващия!


Скъпа, приятелко!
Така подробно съм разказала и показала, че като нищо можеш да си спестиш ходенето до там:))).
Има още два постинга за Охрид, един за Езерото, за Струга, за Битола, за Билянините извори, за Манастира "Св. Наум, за Хераклия Линкестис и всичко е с много снимки.
Все едно си била там!:)
Прегръщам те и теб за лека нощ!
цитирай
32. katan - 16. kometapg - Беше удоволствие да се разходя
16.07.2011 23:46
kometapg написа:
Беше удоволствие да се разходя с теб! Поздрави!:)


Разходката продължава! Заповядай! Приятна ми е компанията!
цитирай
33. slavimirgenchev1953 - Много, много сме дали - и на света, и на Европа,
17.07.2011 12:31
че и на Македония. ))))
цитирай
34. inel379 - :)
17.07.2011 14:46
Усмивка на лицето ми цъфна и доброто настроение като птичка кацна на рамото ми, прелетяло безпрепятствено от твоя постинг!
Снимките ти са много хубави, наистина!
Топлота, уют, спокойствие и радост има в тях! Такова е било твоето чувство по време на разходката и ти чудесно си го предала! Детайлите докосват душата с неподправена нежност!
Благодаря ти и за написаното!
Хармонията сваля бариери!
Хубава неделя, мила!: )
цитирай
35. katan - 33. slavimirgenchev1953 - Много, много сме дали - и на света, и на Европа,
17.07.2011 18:32
slavimirgenchev1953 написа:
че и на Македония. ))))


Дали, Слави! И се гордея, че сме могли да дадем! Ще съм още по-горда, ако и сега можехме да дадем ...
цитирай
36. katan - 34. inel379 - :)
17.07.2011 18:36
inel379 написа:
Усмивка на лицето ми цъфна и доброто настроение като птичка кацна на рамото ми, прелетяло безпрепятствено от твоя постинг!
Снимките ти са много хубави, наистина!
Топлота, уют, спокойствие и радост има в тях! Такова е било твоето чувство по време на разходката и ти чудесно си го предала! Детайлите докосват душата с неподправена нежност!
Благодаря ти и за написаното!
Хармонията сваля бариери!
Хубава неделя, мила!: )


Мила, Инел, благодаря ти!
Много приятно ми стана от твоя прочит!
Да, аз обичам детайлите и дребните неща, които създават хармонията и правят света красив.
Усетила си и настроението, което беше майск-пролетно-охридско:))).
Ще ми е приятно да си ми компания:).
Хубава и прохладна вечер!
цитирай
37. mt46 - Поздрав, Катанче! :))
17.07.2011 18:47
Благодаря ти за тази приятна /и безплатна/ разходка!... :))
цитирай
38. katan - 37. mt46 - Поздрав, Катанче! :))
17.07.2011 18:56
mt46 написа:
Благодаря ти за тази приятна /и безплатна/ разходка!... :))


Заповядай пак! Разходката продължава още два дни, които съм описала в още няколко постинга.
Как можах?!:)))))))))))))))))
цитирай
39. vostroto - :)Катан
17.07.2011 19:06
Хубав постинг, доста си се постарала.
Благодаря ти, че сподели тази чудесна екскурзия:)
цитирай
40. katan - 39. vostroto - :)Катан
17.07.2011 19:29
vostroto написа:
Хубав постинг, доста си се постарала.
Благодаря ти, че сподели тази чудесна екскурзия:)


Благодаря ти! Постарах се със снимките, иначе просто си спомних:))).
Благодаря ти за филма, който ми припомни!
Хубава вечер!
цитирай
41. magity - благодаря за разходката ...
17.07.2011 19:46
Поздрави и приятна вечер!
цитирай
42. katan - 41. magity - благодаря за разходката ...
17.07.2011 19:47
magity написа:
Поздрави и приятна вечер!


Заповядай пак!:)))
Следва продължение:))).
Хубава вечер и поздрави и на теб!
цитирай
43. ivankalilova - Браво, прекрасна си ! Благодаря, ...
17.07.2011 20:00
Браво, прекрасна си !
Благодаря, за чудесната разходка!
Сърдечни прегръдки , мила!
цитирай
44. katan - 43. ivankalilova - Браво, прекрасна си ! Благодаря,
17.07.2011 20:03
ivankalilova написа:
Браво, прекрасна си !
Благодаря, за чудесната разходка!
Сърдечни прегръдки , мила!


Благодаря ти, Ваня!
Прекрасни са градът, Езерото и разходката ни.
Аз само описах малко част от преживяното и споделих малко снимки.
Утре, живот и здраве продължаваме, нали:)?
Прегръдка и от мен и хубава вечер!
цитирай
45. bven - Катя, колко хубава разходка направих отново из Охрид. Благодаря!
17.07.2011 23:06
Много голяма разлика виждам с това, което си спомням отпреди и тя е положителна. Нека и ние да пазим и се грижим за своите си паметници и природа!
Хубава и лека вечер!:)
цитирай
46. katan - 45. bven - Катя, колко хубава разходка направих отново из Охрид. Благодаря!
18.07.2011 12:10
Радвам се, че те върнах отново ТАМ:).
Като гледам с какви темпове "разкрасяват" Охрид, сигурно след година-две няма да е това, което е на моите снимки и то наистина в положителна посока.
Ако и ние малко, малко приличахме на охридчани ... Ехейййй...
Успешна седмица!
цитирай
47. sande - Забележителен е фотопътеписа ти, Катя, за омайният и магичен град Охрид ...
18.07.2011 15:58
Макар, че съм бил там десетки пъти, съпреживях отново радостта и удоволствието от разходката с теб из този чуден град.

Неволно си спомням поета Евстати Бурназки:

" ... Мълчи, сърце, да помълчим.

Тук няма езеро, в което се ронят листа от бреза,

а капнала през вековете

безумно едра българска сълза."

Поздравления!
цитирай
48. katan - Здравей, Катя! (0)Съобщения (0) Коментари Изход Преглед на блога Любими блогове Начало Акаунт Нов постинг Редакция на блога Архив Канали Чернови Блог вълна Личн
18.07.2011 17:20
sande написа:
Макар, че съм бил там десетки пъти, съпреживях отново радостта и удоволствието от разходката с теб из този чуден град.

Неволно си спомням поета Евстати Бурназки:

" ... Мълчи, сърце, да помълчим.

Тук няма езеро, в което се ронят листа от бреза,

а капнала през вековете

безумно едра българска сълза."

Поздравления!


Санде, приятелю!
Радвам се, че си тук, с мен в Охрида-града!
Аз толкова съм се унесла в писане и спомени за онези 4 дни в Македония, че като погледнах съм написала цели 15 постинга! Представяш ли си колко е силна връзката ни?
Излезли са 6, довечера ще излезе следващия за Охрид и като погледна - струва ми се, че почти нищо не съм казала и показала.
Много харесвах на времето Евстати Бурназки /и той бе окраден от една ямболска адвокатка, която си "присвоила" негови стихове и издала цели 3/ТРИ!!!!!/ стихосбирки (ГРЕХОТА!!!)/.
Сега да се върна на безумно едрата българска сълза, капнала през вековете - ето затова е толкова чисто това Езеро - защото е от сълзи на мъка напълнено ...
Поздрави, приятелю! И благодаря!


цитирай
49. ckarlet - О, каква красота, Катя! Поздр...
18.07.2011 21:09
О, каква красота, Катя!
Поздрави!
цитирай
50. katan - 49. ckarlet - О, каква красота, Катя!
18.07.2011 21:15
Красиво, чисто и много приятно!
цитирай
51. mrazekoff - Поздравления,
19.07.2011 10:29
за хубавия постинг с който ми показваш един непознат за мене град и да си призная доста чужд, понеже никога не съм вдишвал от неговия въздух и не съм го виждал на живо.
Предполагам, че и никога няма да го видя.
Поздравления, за труда, който си вложила при създаването на този пост!!!!
цитирай
52. katan - 51. mrazekoff - Поздравления,
19.07.2011 10:41
mrazekoff написа:
за хубавия постинг с който ми показваш един непознат за мене град и да си призная доста чужд, понеже никога не съм вдишвал от неговия въздух и не съм го виждал на живо.
Предполагам, че и никога няма да го видя.
Поздравления, за труда, който си вложила при създаването на този пост!!!!


Здравей, приятелю!
Благодаря за поздравленията от майстор като теб.
Оценявам ги!
Не знам, мисля си, че Македония не е чужда на никой българин, дори русчуклия:).
Дори да не отидеш никога там /макар да не обичам да използвам "никога" и "винаги"/, "повърви" с мен и ще усетиш атмосферата.
Благодаря ти още веднъж!
Хубав ден!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: katan
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5682711
Постинги: 719
Коментари: 19190
Гласове: 196383
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930