Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.08.2010 11:00 - Ароматът на улицата
Автор: katan Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3277 Коментари: 24 Гласове:
38


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
По улиците на целия Град имаше рамки с тютюн, закачен да съхне. По повечето къщи имаше и саръци с низи тютюн.
Целият град миришеше на съхнещ тютюн "Неврокоп", чувала съм да казват, че това е най-хубавият и качествен тютюн.
По това време не се замислях за какво е този тютюн, защо сутрин рано минаваха едни дълги каруци /коли/, които оставяха пред вратите по няколко коша зелен тютюн, който после трябваше да бъде нанизан и закачен на саръци и рамки. 
Мечтата ми беше и ние да имаме тютюн и аз да нижа и да имам катран /зехир, както му казваха/ по пръстите. Но ... нямахме!
Тогава не знаех, че отглеждането на тютюн е основно препитание за региона.
Понякога отивахме с едната ми леля, след като свършеше работния й ден у една нейна приятелка да понижем малко и да помогнем.
Това, което от страни ми се виждаше много лесно и забавно си беше тежка работа.
Но аз съм схватлива:) и чевръста:) и бързо се научих и започнах да меря мегдан с другите деца:)!
Започнах да ходя и през деня сама у тази леля и да нижа тютюн. Там имаше и няколко деца, с които се състезавах.
После, за да са спокойни за мен баба и дядо, че няма да ходя сама толкова далече /през няколко улици:)))/ в спокойния и потънал в мараня Град, бяха уговорили да ходя у едни съседи отсреща да нижа у тях, защото това низане го говорех и на сън:).
За това получавах награда - круши, които бяха много едри и сладки! И нашите бяха сладки, но тези бяха още по:))).
Беше ми много драго, че изпреварвах понякога само с едно листо другите и  все моята игла падаше първа върху купа за разнизване!
Неизсъхналият тютюн мирише по различен начин от съхнещия и от изсъхналия.
Целият град миришеше на трите аромата - на пресен, съхнещ и почти сух тютюн и слънце.
Много ми беше странно как тези рамки след вечеря изчезваха някъде и улиците се изпълваха с хора, които излизаха на разходка?!
Жените излизаха да покажат най-новите си тоалети, които бяха като роклите на киноактрисите от френските и италиански филми, които гледахме с лелите ми в събота и неделя от 4 часа след обед /първата за деня прожекция/.
Тогава и улицата добиваше друг аромат - на ... парфюмерия, на празничност, но това беше само вечерта ...
На сутринта рамките отново бяха на местата си и улицата имаше делничния си аромат ... 



Гласувай:
38



Следващ постинг
Предишен постинг

1. karambol5 - Връщаш ми много спомени :) Все ху...
17.08.2010 11:18
Връщаш ми много спомени :) Все хубави :)
цитирай
2. razkazvachka - Оше ухания! - Я виж да не ти е останало малко черничко по пръстите:))))
17.08.2010 11:58
А катрана по пръстите миришеше различно от всичко:)))
Веднъж отидох с комшиите на полето - много рано - преди 5, докато растенията не са омекнали от жегата и листата се кършат лесно. Гледах как избират листата за кършене, а после нивата оставаше с оголени стебла и бяло-розовите цветове на върха... Пълнеха чували, минаваше каруцата и събираше чувалите и ги разнасяше, а жените бързаха в къщи да нахранят животните и семейството преди да седнат да нижат...
Но низане на тютюн в града - това ми бе непознато. Макар че Пловдив миришеше на старите тютюневи складове...
цитирай
3. katan - karambol5 - Връщаш ми много спомени :)
17.08.2010 14:08
Все ми се струва, че в спомените е нашето бъдеще!
Поздрави!
цитирай
4. katan - razkazvachka - Още ухания!
17.08.2010 16:36
Катранът /зехира/ миришеше много различно - на свежест и ранна утрин, макар след обед вече да беше натежал от жегата ...
Вече като доста по-голяма една сутрин ме взеха една приятелка и семейството й на нивата - да видя как се бере тютюн.
Беше в 4 часа сутринта. Аз не бях мигнала от мерак!:)
По листата имаше капки роса и беше много хубаво, като само за веднъж, де:))).
В Пловдив, покрай тютюневите складове миришеше като като покрай Монопола в Града.
Обичах да минавам по "Иван Вазов", защото ми напомняше на Града, който си остава за мен единствения Град!
Имах малко недоразумение с един от секретарите на ГК на БКП на Града, когато бях там в командировка през 1987-ма.
ГрадА не беше същият!
Нямаше ги неговите емблематични къщи, нямаше го аромата ...
На мястото на къщите имаше стандартни блокчета, побрали аромата на обитателите си ...
Секретарят ми се обиди, защото били положили толкова усилия, докато постигнат този "напредък":(.
Бяха превърнали Града в един средностатистически малък, български град ...
цитирай
5. stela50 - Много хубаво си описала този спомен ,katan ...
17.08.2010 18:54
Имах чувството ,че съм била там и усетих аромата ,който познавам само от старите тютюневи складове .
Великолепен разказ . Поздравления !
цитирай
6. katan - stela50 -
17.08.2010 20:17
Благодаря ти, Стела!
За мен всеки спомен е отделен аромат!
Понякога един аромат ме връща към далечен спомен, понякога е обратното ...
Поздрави и на теб!
цитирай
7. ckarlet - Защо ли като вляза при теб, винаги ...
17.08.2010 20:31
Защо ли като вляза при теб, винаги усещам оня хубав аромат на най-нежните спомени от детството!
Поздравявам те, Кatan! Ти си щастлив човек, защото имаш невероятни спомени и едно щастливо детство! Сигурна съм, че създаваш този уют и на своето семейство!
То просто се усеща!
Прекрасна вечер ти желая!
цитирай
8. katan - ckarlet -
17.08.2010 20:47
Радвам се, че влизаш при мен, ckarlet и не ти е скучно.
Надявам се да не съм се превърнала в скучна и досадна бабичка, която си няма друга работа освен да разказва спомени ...
Написах няколко по време на "дремките":) на Мишел, най-вече заради нея, защото и тя като мен е едно много щастливо и обичано дете /писах го вече в коментар към друг спомен/.
Толкова дълго съм ги разказвала тези спомени на децата си, че ги записах само за няколко часа.
Наслагала съм дати и часове, да си излизат сами и не знам кога ще ме изненада:) някой спомен.
Не поглеждам и в "чернови". Искам да е изненада и за самата мен.
Не знам доколко съм успяла с домашния уют,но синът ми като си дойде казва: "Навсякъде е хубаво, мамо, но от дома, по-хубаво няма!".
И друго казва, когато сме заедно и съм приготвила на всеки любимото хапване и настроение: "Жива да си, мамо!"
Това за мен са двете най-големи признания и награди!
Наистина съм щастлив човек, ckarlet!
Жива да си!!!

цитирай
9. tili - Романът "Тютюн" през
17.08.2010 22:36
погледа и носа на едно дете. Без политика и трагедии. Катюш, гуш!
Каза тя и си запали една цигара;-)))
цитирай
10. katan - tili - Романът "Тютюн" през
17.08.2010 22:43
tili написа:
погледа и носа на едно дете. Без политика и трагедии. Катюш, гуш!
Каза тя и си запали една цигара;-)))


Толкова тютюн:) направо си е като "Тютюн":).
Ароматна и кефска да ти е цигарката:)!
Не само гуш, но и много цун!:)
цитирай
11. veninski - Ароматът на детството. . . Аплод...
18.08.2010 06:55
Ароматът на детството... Най-вълшебният аромат! Поздрави от Родопите, Катя!
цитирай
12. diso - И аз сякаш усетих аромата, макар никога да не го преживял
18.08.2010 07:01
Жена ми е низала тютюн, който са произвеждали, но изобщо не е толкова ентусиазирана:))
цитирай
13. katan - veninski - Ароматът на детството. . .
18.08.2010 09:13
Няма по-хубав аромат от детството, Васко!
Поздрави на теб и Родопите!
цитирай
14. katan - diso - И аз сякаш усетих аромата
18.08.2010 09:17
Права е жена ти, приятелче!
За мен беше удоволствие, защото не беше задължение, а едва ли не игра и детска надпревара:))).
Хубав ден!
цитирай
15. ronya - ех, тоя аромат...
19.08.2010 01:14
и аз карах майка ми да ме води у съседите на село, че да понижат градските ми пръстчета... а после ги стъргах, стъргах мозайката на мивката - да падне горчилката :))))
Поздрави, Катан :))))
цитирай
16. mileidi46 - :))))))
19.08.2010 03:06
taka leko i uvlekatelno podxva6ta6 spomenite mila...i u vseki subujda6 po ne6to ot minaloto mu...Priqtno e taka,romanti4no!!
leka no6t mila..
цитирай
17. monaliza121 - Ароматът на спомена...
19.08.2010 07:27
Чудесни аромати долових в постингите ти, Катан! Ароматите на детството, никога не губят красотата си. И аз си имам един аромат на дюли, който ме връща в детството...

Поздрав за хубавите, топли разкази:))
цитирай
18. megg - Ухание на спомени
19.08.2010 08:28
Между утринните ухания на делника и вечерните на празничното е ароматът на живота. Хубаво е, че го вкусваш и че ни го поднасяш! А моят от детството е сгушен до един дувар и ухае на зюмбюли. Поздравления! :)))
цитирай
19. katan - ronya - ех, тоя аромат...
19.08.2010 16:40
Ех, ronya!
Аз не си триех пръстите като другите...
Гордеех се, че съм станала като другите деца!:)
Запазвах си за дълго и черното и пожълтялото, а и белезите от иглата:).
Поздравявам те!
цитирай
20. katan - mileidi46 - :))))))
19.08.2010 16:42
Благодаря ти, приятелко!
За мен детството е една романтична, безкрайна приказка ...
Поздрави!
цитирай
21. katan - monaliza121 - Ароматът на спомена...
19.08.2010 16:45
И аз имам любим спомен с аромат на дюли, но той е от родната ми къща ...
Всяка есен си купувам по няколко дюли от различн иместа, но те вече не ухаят така сладко и топло.
цитирай
22. katan - megg - Ухание на спомени
19.08.2010 16:49
Благодаря ти, Мег!
В един от спомените си бях писала, че ароматите бяха различни в различно време на годината.
Имам и спомен от аромат на зюмбюли и нарциси, съчетан с червеното на лалетата...
Може би затова обичам толкова много лалета и нарциси /зюмбюлите вече ми предизвикват алергия:(/.
Поздрави!
цитирай
23. tota - Страхотна си, Катя ...
21.08.2010 13:09
по мило от детските спомени няма ...Уханието на спомени е онзи свят наситен с мили образи и преживени топли мигове ...Хубав ден!! С обич!
цитирай
24. katan - tota -
21.08.2010 18:28
Благодаря ти!
Всеки мой спомен е свързан с определен аромат или аромати.
Свързани са завинаги в мен.
Хубав ден и на теб, а още по-хубава вечер с много обич!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: katan
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5675599
Постинги: 719
Коментари: 19190
Гласове: 196212
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930