Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.01.2010 09:45 - Реплика в подкрепа на разказа "ГРЯХ" на veninski
Автор: katan Категория: Други   
Прочетен: 1641 Коментари: 6 Гласове:
20


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
Преди няколко дни прочетох разказа "ГРЯХ" на Васил Венински / veninski /.От тогава в главата ми са  все неговият разказ,"Родосто, Родосто" на Севда Севан, "Време разделно" на Антон Дончев, Йовковите разкази и един разказ на Михалаки Георгиев от "С тебешир и въглен".
Вчера прочетох и едно изказване на наш настоящ министър, което ме подтикна на напиша тази реплика ...
До сега не исках да пиша много сериозни неща, не исках  да пиша и сериозни полититически и икономически коментари / това правех в началото, когато се регистрирах в blog-a, но само като коментари към постинги /.
Нещицата ми, които засягат политико-икономическия и обществено-социално-етическия ни живот са по-скоро иронични и леко сатирични ...
Пиша в "Лични дневници", защото описвам само и единствено мои, лични нещица ...
Не обичам насилието, омразата и чувството за превъзходство, базиращо се единствено и само на силата над по-слабите, не обичам и безсилието...
Аз съм за толерантност между всички хора, независимо от различията ни -  по пол, възраст, образование, занятье, етнос ...
"Ний всички сме деца на майката земя..."
 И живеем в XXI-ви век!
Но този малък откъс от Михалаки Георгиев ме накара  / за кой ли път ?!/ да  си задам много въпроси, на които имам и отговори  от много години ...
От 1396-та година, когато България е завладяна от Баязид I, когато българската аристокрация е унищожена или помохамеданчена, а бългаското население е превърнато не само в крепостно, а в робско та до сега ... толкова векове ние сме били не само физически, но и роби по дух и манталитет  / да ме прощава академик Дмитрий Лихачов, който ни нарича Държава на духа!/ това пък ме кара да правя някакви аналогии .../, но ... спирам до тук и ви предлагам откъса от Михалаки Георгиев:
Дядо Кольо, който принадлежал на спахията по наследство, т.е. по рождение чак до Освобождението, "речи го като момък, речи го като работник, речи го като роб.
Дядо Кольо нямаше нито един от предните си зъби, които беше избил чичото на последния селски спахия Дели Омар бей, задето бе настъпил веднъж неволно крака на ловджийското му куче.
Лявото му коляно беше повредено в ставата, защото беят като бил дванадесетгодишно момче обяхвал често дяда Коля и да го бие с камшика като кон. Като слизал веднъж с бея на гърба низ една урва, този го опасал доста якичко, така щото той паднал в несвяст и си счупил коляното. На един Никулден черният ат на бея бе отхапал едно парче от дясното му ухо. Дясната му вежда бе разбита от един камък, който младият бей хвърлил с прашка. Плешката до лявото му рамо има един белег от посечено, на величина, колкото един гущер. Този белег му е направил беговият башахчибашия, който хвърлил сатъра, както кълцал месо, и той се забил в плешката на дяда Коля."

Този откъс оставям без коментар, но в подкрепа на разказа на Васко Венински "ГРЯХ" - имало е и такива хора, като героят в разказа на Васко ...
Благодаря ти за истинските, родолюбиви разкази, Васко!
Написани са много талантливо и с чувство, което се предава и на читателя.
Продължавай да ни вълнуваш с твоите разкази!
С искрено уважение към теб: Катя

П.П.
Преди известно време  гледах отново  филма "Време разделно" и бях крайно огорчена от думите на един млад и талантлив български режисьор, / когото уважаваХ /, който каза, че филмът не е актуален и не трогва.
Тогава се запитах  - "За това време, което ни е дамгосало за векове напред има ли време и срокове на актуалност?!"
И кое би ни трогнало?!

П.П.П.
И моля ви, не приемайте моите размишления като нещо друго, освен размишления ...

 





Гласувай:
20



Следващ постинг
Предишен постинг

1. tit - Когато говорим за изкуство -
27.01.2010 09:54
вкусове разни и разбирания!
Когато говорим за история - говорим за политика.
Но когато става дума за това, кой как усеща и разбира събитията - става въпрост на съвест и човещина!
цитирай
2. veninski - Макар че се чувствам немного ком...
27.01.2010 11:52
Макар че се чувствам немного комфортно между изброените по-горе литературни авторитети, няма да пропусна да благодаря на моята приятелка Катя Атанасова, която винаги ме изненадва приятно...

Сполай ти, Катя!
Поздрави от Родопите!
цитирай
3. razkazvachka - Време е да се разделим с границите на миналото
27.01.2010 12:10
Катя, благодаря за тези твои размишления. Ако някой си въобразява, че 3Д ефектите са всичко, което прави културата на българите - много жалко, защото и разказът на Венински (между другото наскоро му изчетох целия блог и "Грях" е сякаш най-добрият) и цитираният от тебе откъс са достатъчно силни. Но аз искам да добавя един откъс от могъщия текст на Антон Дончев - не става въпрос за вкусове, а за поглед към онази част от културното наследство, която се надсмива над дребнавите претенции за актуалност, защото е в същността на културата ни:

И небето потъмня, та посиня и стана като натъртено. И рукна дъжд, и бели светкавици ни ослепяваха.
А ние с Момчил се скрихме под една ела, на края на широка поляна. Дъжд валеше и всяка капка беше тежка като разтопено олово и се забиваше в земята, сякаш някой със сълзи и ярост я запращаше срещу земята. Тогава заваля и град.
И както треперех от студ, и водата се прецеждаше през еловите клони, та течеше по косата и брадата ми, радвах се, че дишам въздуха на планината. Защото ни дъждът, ни градът стигаха до клетите пленници в конака.
Момчил ми рече:
- Отче, да запаля огън, та да се стоплим.
А пък аз само поклатих глава, защото за клетите пленници нямаше ни топлина, ни огън.
Градът престана и грейна слънце. Тогава поляната се ширна, цялата наводнена, като залята със сребро. И светеше толкова силно, че ме заболяха очите. Само където имаше ели, под тях оставаше тъмно петно. И не беше то от сянката на елите, ами защото под тях беше, кажи-речи, сухо.
А от мокрите дървета все още валеше. И капките падаха от клон на клон и оттам на косите ми на плещите ми и се стичаха по върховете на пръстите ми, та капеха на земята. И цялата гора беше пълна с шепот, както по времето на узрелите шишарки, когато семената се сипят отгоре. Само че сега шепнеше и земята, която пиеше водните семена.

Антон Дончев - “Време разделно”


цитирай
4. kalin8 - Докато има хора
27.01.2010 14:17
по тая земя, които разсъждават като теб,Катя,
аз ще знам, че нищо не е забравено!
Б.
цитирай
5. mamas - Разплака ме, Катя...
27.01.2010 17:20
Както и разказите на Васко.
цитирай
6. ckarlet - Кatan, винаги ми е било приятно да ...
28.01.2010 09:34
Кatan, винаги ми е било приятно да прочета за историята на България, нейното минало, дух и традиции. След такъв прочит винаги си казвам, че съм горда да се нарека българка!
Поздрави за теб и невероятните постинги, които публикуваш тук! Поздрави и за таланта Венински, и за неговите истински, родолюбиви разкази, които докосват душата!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: katan
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5674300
Постинги: 719
Коментари: 19190
Гласове: 196189
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930