Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.11.2013 18:15 - ЗЕЛЕНИТЕ ПОЛЯ НА МОЯ РОДЕН ДОМ или завръщане към корените
Автор: katan Категория: Лични дневници   
Прочетен: 12885 Коментари: 30 Гласове:
48

Последна промяна: 10.11.2013 19:01

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Не знам защо се сетих за тази песен точно сега - може би заради предстоящия концерт на Том Джоунс или заради зеленината, с която ме посрещна нашето село, но мелодията ми се върти из ума цял ден.

На 60 години и аз ще се сдобия със село! Това е мечтата на живота ми J.
Минаваме т.н. ГРАНИЦА съвсем без проблеми и много бързо.
Аз нямам търпение и дори това около 5 минутно забавяне ме напряга.
На няколко километра пред нас е то - нашето село!
От татко знам, че нАпреко е на около 3-4км. от селото, в което са живели до 52-ра.
Ние караме по "царския път". Идва малко по-далече, но все пак е съвсем близо до България.
Това са първите метри след ГКПП-то:
                                 
                      image      
                               
Мишел ми чурулика нещо, но аз почти не я чувам. Аз съм на нейните години в момента и съм там, където татко ме е "водил"  години наред.
Усещам онова предателско трептене в гласа ми, когато казвам, че трябва да караме към Като Неврокопи /ЗърЬОво, както го наричаше баба/.
Близо е, много го е близо, но аз съм безкрайно нетърпелива.
 С огромна радост прочитам табелата и вече се чувствам у дома си!

            image

Това видях от Като Неврокопи, защото Куманич беше съвсем близко - на няколко километра пред нас, все в дясно!
Излизаме на пътя за селото - виждам в далечината къщи и си мисля, че това са двете села - Горно и Долно Броди /не съм проверявала, разчитам само на спомените си/.
Посвещавам тази снимка на всеки, който открие името на селото на предците си

                        image

Ние продължаваме  пътя си сред зелените поля и млади лозя в прегръдката на Стъргач планина.

                      image


Гледам и непрекъснато се питам - коя ли от тези ниви е била наша?
Всъщниост това вече няма никакво значение. Знам, че тук съм сред онези ниви и хълмове, за които съм слушала през целия си живот. До преди 15 години и нещо.
Не е далече селото, а си имам и "ориентир" -  църквата. За нея татко ми казваше, че се виждала и от България, когато вече тук не е било българско. 

                     image

"Стискай зъби" - казвам си. "Не бързай толкова вече е съвсем близо!"
Лесно е да се каже, трудно е да се изпълни!
С помощта на Мишел и едно стадо с кози малко се разсейвам, но съвсем мъничко.

                     image

Стигаме до една указателна табела и настоявам да спрем.
Ето го - на два километра от мен! Или може би аз от него.

                   image

Тук съм! Иска ми се да извикам, но само преглъщам вика си, заедно със сълзите.

Най-накрая - стигаме до заветното "Добре дощли!"
Дали ще сме добре дошли или не съвсем ще видя след малко. Спомням си татко, баба и дядо как ги наричаха "гърчулята".
А те нас как ли са ни наричали?!
Минали са толкова години, толкова пролети и листопади, толкова зими и изгарящи лета! Светът се глобализира, а и ние с него.
Може на някой да му се струва твърде сантиментално и мелодраматично, но аз така преживявам всяко нещо, а това преживяване за мен е едно от най-специалните! 


              image

Слизам и погалвам табелата, на която пише ДасотО /е, отдавна вече не е КУМАНИЧ!/  и предателското треперене в гласа ми се превръща в една гореща сълза. Разплаква се и Мишел, макар да не знае защо, но нали аз бърша сълзите си и тя заедно с мен.
Не видяхме много от селото, което никак не е голямо. Една сравнително широка улица, вероятно има и някой и друг сокак, но това са първите къщи, които видях, а в малко по-далечен план се вижда църквата:

             image  

Има живот в селото. Има нови къщи, има хора, които си пият кафето на терасите, разговарят на гръцки за техни си работи.
Има и много цветя. Това ми направи голямо впечатление.
         
             image
                   
След двайсетина метра виждам една къща, за която почти съм сигурна, че е била нашата къща.
Сърцето ми издайнически претреперва и се кани да излезе от ритъм. Казват, че сърцето не греши.
Къщата е стара и грохнала от годините, но е такава, каквато ми я е описвал татко и каквато аз съм си я представяла - на два ката, дълга с няколко стаи - за всеки брат /на дядо/ и семействата им и една обща кухня за всички /типично патриархална къща/.
Не спираме пред нея. Снимам я от колата, защото вече се задавям от сълзи. Къщата е "Току под църквата" - така ми е разказвал татко.


    image 

След малко сме пред самата дълго лееяна от мен църква.
За нея ще напиша отделно.



Концертът на Т.Джоунс мина отдавна. Тогава съм започнала да пиша постинга - 29.10., но днес го преполових. Не искам да "накачуля" /израз в нашия дом/ всичко наведнъж.
За църквата и хората ще напиша някой друг път.








Гласувай:
48



Следващ постинг
Предишен постинг

1. kasnaprolet9999 - Хубаво е селото и планините около ...
10.11.2013 19:44
Хубаво е селото и планините около него, но най-хубавото е че си го преоткрила отново. Поздрав3и за постинга
цитирай
2. katan - 1. kasnaprolet9999 -
10.11.2013 19:56
Здравей, Вени!
Хубаво е селото и Стъргач е хубава!
За пръв път го видях през лятото.
Беше много емоционална среща за мен с миналото.
Поздрави и на теб!
цитирай
3. megg - Невидимите нишки на родовата памет
10.11.2013 19:57
Да се върнеш там, където са живели предците ти, на място - обитавано от теб в мечтите ... толкова е мило, топло, светло, свято ... И нищо, че няма с кого да разделиш тишината на опустелите стаи ... душата се радва. Кате мила, толкова е хубаво, че си се върнала при извора! Винаги ще те топли това завръщане!
Като сълзичката на Мишел! :)
Прегръдка!
цитирай
4. katan - 3. megg -
10.11.2013 20:57
Да се завърнеш към корените си е един много вълнуващ момент, мила Мег.
Поне за мен беше така.
Бях там, от където е започнал живота си филизът на нашия клон.
Видях онази къща, която разтуптя до полуда сърцето ми и изпълни всичко с разказите най-вече на татко.
Той не е роден там. Живял е само около две години в Куманич, но нишката наистина е много здрава. Свързва ни вече 6-то поколение.
Сълзичката на Мишел:) - тя направо си плака с мен от солидарност:) - това е още по-силно за мен.
Благодаря ти, Мег!
Прегръщам те.
цитирай
5. gogi6666 - Сбъдването на една мечта е винаги красиво!
10.11.2013 21:26
Поздрави, Кате!
цитирай
6. katan - 6. gogi6666 -
10.11.2013 21:32
Здравей, Гоги!
За мен това посещение беше повече от мечта.
Беше изпълнено обещание, среща с представите ми за нещо минало, но много близко и скъпо.

Поздравявам те!
цитирай
7. magnoliya - Ех, и аз като теб се разплаках. . . ...
10.11.2013 22:37
Ех, и аз като теб се разплаках . . .
По-важното е че си успяла да осъществиш мечтата си!
Поздрави и целувки за теб и Мишел!
цитирай
8. katan - 7. magnoliya -
10.11.2013 22:43
Мъка е, Раче! Голяма мъка е насила да те принудят да напуснеш родното си място.
Мисля си, че и за гърците е било мъка, защото тях пък насила са ги заселили в исконни български земи.
Всичко е политика, но на гърба на обикновените хора.
Поздрави на теб, Нели и Радостинчето от мен и Мишел:).
цитирай
9. swanlake - И мен ме върна някъде далече в едно ...
11.11.2013 04:40
И мен ме върна някъде далече в едно село Катенце. И аз избърсаx една сълза..Голяма душа си ти!
цитирай
10. veninski - Поздравления, Катя!!!
11.11.2013 05:27
Поздравления, Катя!!!
цитирай
11. katan - 9. swanlake -
11.11.2013 08:25
Здравей, Светле!
Това завръщане е не само в едно чуждо вече село. Това е завръщане в едно време, в което всички се събирахме в стаята на баба и дядо и аз потъвах в техните разкази и спомени.
Избърсваме сълзите си или ги преглъщаме, но те ни правят хора, които милеят за род и Родина, където и да сме.
Поздрави, Светле!
цитирай
12. katan - 10. veninski -
11.11.2013 08:26
Благодаря, Васко!
Поздрави на ТВОЕТО Павелско!
цитирай
13. makont - Поздрави, Катя!
11.11.2013 11:00
Просто съпреживях с теб! Много топличка и спокойна седмица ти желая!
цитирай
14. monna1 - Поздрави и от мен, Катя!
11.11.2013 12:28
Голям сантимент е...
цитирай
15. sande - Много вълнуващо, трогателно си разказала всичко ...
11.11.2013 13:21
Поздрави, Катя!
цитирай
16. katan - 13. makont -
11.11.2013 13:42
Благодаря ти, Майче! За съпреживяното!
цитирай
17. monaliza121 - Здравей, Кате!
11.11.2013 14:50
Затрогващо пътуване, но това са фестоните на чувствата. А какво си преживяла само ти си знаеш.:)
цитирай
18. katan - 14. monna1 -
11.11.2013 15:18
Невероятен сантимент е!
Така не бях се чувствала от доста време.

Поздрави и от мен!
цитирай
19. katan - 15. sande -
11.11.2013 15:20
Здравей, Санде!
За мен преживяването беше невероятно!
Почти се бях примирила, че може и да видя селото, но се случи.

Поздрави, Санде!

/Ще си изпълня обещанието при първа възможност!:)/
цитирай
20. katan - 17. monaliza121 -
11.11.2013 15:29
Здравей, Лизи!

Много затрогващо наистина!
Сега си спомням по минути престоя ни там и отново съм пред сълзи.
Права си за фестоните - истинското преживяване не мога да го опиша с думи.

Поздрави, Лизи!
цитирай
21. ckarlet - Съкровено и мило, както винаги е ...
11.11.2013 19:50
Съкровено и мило, както винаги е било при теб и с теб, скъпа Катя! Човек трябва да познава корените си! Поздрави! Благодаря и аз за споделеното дълбоко от душата!
цитирай
22. mt46 - Поздрав!...
11.11.2013 21:19
Хубави снимки, вечни песни...
Лека вечер!...
цитирай
23. katan - 21. ckarlet -
12.11.2013 10:35
Мила Скарлет, здравей!
Наистина е съкровено и понякога се питам дали е необходимо да разголвам душата си толкова.
Но ти и всички, които съпреживявате заедно с мен ме карате да си мисля, че си струва.
Благодаря ти за милите и топли думи!
Прегръщам те!
цитирай
24. katan - 22. mt46 -
12.11.2013 10:36
Благодаря ти, Маринче!
Песните са вечни, но снимките съм ги орязала и намалила максимално.
Поздрави и на теб!
цитирай
25. stela50 - Мило и вълнуващо е описаното преживяване, Кати ...
12.11.2013 18:17
Сбъдването на една мечта, стаените чувства от години,
завръщането при корените ... емоционално, твърде човешко.
Прегръдка за теб, мила !
цитирай
26. vostroto - Привет, Катя! Така хубаво си го н...
13.11.2013 22:32
Привет, Катя! Така хубаво си го написала, че мога само да си представя как си се чувствала! Радвам се за теб!
цитирай
27. katan - 25. stela50 -
15.11.2013 09:07
Здравей, мила Таня!
Това за мен не беше мечта, беше едно неизпълнено обещание, което накрая изпълних.
Не мога да опиша с думи емоционалното си състояние там.
Може би състоянието ми е било най-нормално и човешко.
Благодаря ти, Таня!
Прегръдка и за теб!
цитирай
28. katan - 26. vostroto -
15.11.2013 09:09
Здравей, приятелю!
Благодаря ти, че разбираш вълнението ми!
И аз се радвам, че най-накрая изпълних неизпълненото!
Поздрави!
цитирай
29. djani - Направила си почти задължителния за вярващите "хаджилък"...
18.11.2013 21:21
Всъщност това е едно поклонение пред паметта на баща ти и завръщане ТАМ - в приказния свят на детството. Както Васил Найденов пее за старата къща с дъх на старо вино и сладко от смокини, скрити...". За това са и тези заразителни и силни емоции.
цитирай
30. katan - 29. djani -
19.11.2013 21:48
Там ... преди сто лета ...
Хвана не на тясно.
Да, върнах се във вълшебния свят на детството, когато всички бяхме заедно. ЗАЕДНО /чак ми се доплака/, когато КУМАНИЧ беше центъра на света!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: katan
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5673641
Постинги: 719
Коментари: 19190
Гласове: 196179
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930