Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.07.2011 18:30 - ЦЪРКВАТА "СВ.СПАС" В СКОПИЕ И МУЗЕЯ НА ГОЦЕ ДЕЛЧЕВ
Автор: katan Категория: Лични дневници   
Прочетен: 5260 Коментари: 28 Гласове:
46

Последна промяна: 10.07.2011 23:32

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 Наистина тези ми впечатления трябваше да бъдат отделно от общия "поглед" към Скопие.
За мен мястото е свято - тук, в двора на църквата е саркофагът на Гоце Делчев.
Гоце Делчев ... знаме и надежда на българския народ от преди повече от 100 години.
Нося си две свещички от София - да запаля за "Бог да Го прости!".
Едната е от мен.

Кой беше този умник да "подари" костите на героя ни на Титовска Югославска Македония?!
Знам кой е, но няма да "ровя" - това просто е риторичен въпрос ...
Гоце сам се определя:"Ние, българите от Македония и Одринско ..."

Почти подтичвам, когато виждам зад високия дувар потъмнелия дървен купол на църквата:

image

Влизам в двора с тихо преклонение и стаена болка:

image

Ето го сакофага, приютил костите на един истински герой за освобождението ни.
Разплаквам се, когато се докосвам до белия камък и сякаш усещам и присъствието на татко тук, с мен, на поклонение пред неговата икона Гоце ...


image

Пристъпвам към него с почит и преклонение:

image

Това е поглед назад, отивайки към мястото за свещи, което не е особено добре поддържано.

image

Скланям глава и избърсвам сълзите си.
После запалвам свещичките, които нося в едни пригодени за това места извън църквата.
Буцата, заседнала в гърлото ми не иска да се махне ...
И сега като пиша това отново е така.
МЪКИ, МЪКИ, МЪКИдония!
Все пак излизам от унеса си и влизам в музея, който честно казано на мен лично не ми е много интересен и не ми допада с малкото си експонати. Това ли заслужава Гоце?! Толкова ли успяхте да съберете за него, бракja?! Кам ви другите реликви?!

image

Няколко от експонатите:

image

image

image

image

Тук наистина "Со почит" към великана, титана, героя, идеолога на борбите за освобождение на Македония и Одринско - Гоце Делчев, който вижда и ни завещава борбата като широко поле за културна надпревара между народите ...
Почит и преклон пред теб, Гоце! Почит и преклон пред живота и делото ти, пред мъдростта и саможертвата ти в името на род и Родина! -

image

Урната, в която са се пазили тленните останки на ГОЦЕ до преди да бъдат "подарени" :

image

Общ поглед към залата на музея:

image

Ако музеят не ме впечатли, то малката църква "Св. Спас" ме покори и остана в сърцето ми завинаги.
Искам да ви покажа великолепието и достолепието й, истински паметник на културата /не само защото е обявена за такъв!/.
Иконастасът е една ажурна, изящна и уникална изработка от благословените ръце на ненадминатите дебърски майстори, както и иконописите: "Перви майсторъ Петре Филипович от Гари, Макриа от Галичник. Б/У/ГАРИ дебрани от Мала река 1824".

image


image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

Това е, което съм запачетала в апарата, другото е в ума и сърцето ми - то ще остане там. Повече не мога - буцата отново ме дави. Трябва да си взема "солука", за да продължа нататък...










Гласувай:
46



Следващ постинг
Предишен постинг

1. monaliza121 - Ще ти кажа само: Здравей!:)) В...
10.07.2011 19:11
Ще ти кажа само: Здравей!:))
Всяка друга дума ще е като кръпка към твоите...
цитирай
2. katan - 1. monaliza121 - Ще ти кажа само: Здравей!:))
10.07.2011 19:41
monaliza121 написа:
Ще ти кажа само: Здравей!:))
Всяка друга дума ще е като кръпка към твоите...


Здравей, Лизи!
Всяка дума за ГОЦЕ и за тази неповторима църква е дума на прослава на българския дух!
Поздрави!
цитирай
3. megg - Родното ...
10.07.2011 21:09
Носим го в себе си, Кате. Но когато усетиш духа му, вдъхнеш въздуха на места, които
помнят и разказват ...
Поздравления за постинга! И тази песен по Яворовите " Хайдушки песни", посветени
на Гоце Делчев ...
Хубава да е вечерта ти! :)
цитирай
4. katan - 3. megg - Родното ...
10.07.2011 21:23
megg написа:
Носим го в себе си, Кате. Но когато усетиш духа му, вдъхнеш въздуха на места, които
помнят и разказват ...
Поздравления за постинга! И тази песен по Яворовите " Хайдушки песни", посветени
на Гоце Делчев ...
Хубава да е вечерта ти! :)


Права си, Мег!
Да вдъхнеш въздуха /въздухът в случая не беше определящ/ ...
Подкосиха ми се краката като видях саркофага.
Това беше една от заветните мечти на моя татко - да се докосне до тази светиня.
А Гоце и Яворов почти не ги разделям ... "Хайдушки песни" е посветено на Гоце.
Поздрави и на теб!
цитирай
5. inel379 - !!!
11.07.2011 01:00
Слушах песента и с вълнение гледах снимките!
Буца и в моето гърло заседна!
В малката църква всичко в мен притихна.
Това трябва да има смисъл, мила!
Болка и обич, вяра и надежда в едно се сливат!
Паметта е жива!
Духът също!
Благодаря ти!
цитирай
6. katan - 5. inel379 - !!!
11.07.2011 09:37
inel379 написа:
Слушах песента и с вълнение гледах снимките!
Буца и в моето гърло заседна!
В малката църква всичко в мен притихна.
Това трябва да има смисъл, мила!
Болка и обич, вяра и надежда в едно се сливат!
Паметта е жива!
Духът също!
Благодаря ти!



Паметта е жива, духът също!
Благодаря ти, мила Инел!
Благодаря ти, че си усетила моите вълнения и сподели с мен моите чувства!
И аз слушам песента и "буцата" ме дави ...
Поздрави и до скоро!
цитирай
7. sparotok - Гоце Делчев
11.07.2011 13:32
Дано ме разбереш правилно, смятам, че костите на Гоце Делчев са си точно на мястото в Македония, защото тя е част от Родината! Наша задача е с много търпение и любов да съборим построената от зли хора стена отделяща ни от нашите македонски братя и сестри...
цитирай
8. katan - 7. sparotok - Гоце Делчев
11.07.2011 13:53
sparotok написа:
Дано ме разбереш правилно, смятам, че костите на Гоце Делчев са си точно на мястото в Македония, защото тя е част от Родината! Наша задача е с много търпение и любов да съборим построената от зли хора стена отделяща ни от нашите македонски братя и сестри...


Много правилно те разбрах, приятелю!
Македония е неразривна част от България. Това може да се каже и за Одринско, за Добруджа, за Западните Покрайнини ...
Но все пак ми се струва, че Гоце трябва да е в Благоевград, в църквата, където почиват близките му.
Ако не беше този "подарък" в знак на "вечна дръжба между СФРЮ и НРБ" може би нямаше да ми е толкова мъчно ...
Поздрави!
цитирай
9. bovari - "Мера според мера"
11.07.2011 15:41
Колкото е студено в музея, толкова е топло в църквата!!
Така и паметта за Гоце трябва да я пазим в сърцата си и с думи да славим делото му. Другото е...студено и неважно.

Поздрави, Катя.
цитирай
10. katan - 9. bovari - "Мера според мера"
11.07.2011 17:05
bovari написа:
Колкото е студено в музея, толкова е топло в църквата!!
Така и паметта за Гоце трябва да я пазим в сърцата си и с думи да славим делото му. Другото е...студено и неважно.

Поздрави, Катя.


Поздрави и на теб, мила Ели!
Усетила си много точно и студеното и топлото!
Благодаря ти, мила!
"Мера според мера" е един от любимите ми филми.
Георги Дюлгеров и Руси Чанев са направили един страхотен сценарий по неповторимия и много истински роман на СвобОда Бъчварова.
Димитър Буйнозов е истински Гоце.
Руси Чанев /ДИЛБЕР ТАНАС/ се поболя и едва не умря от мъка по Гоце ...
Винаги настръхвам като ги гледам и слушам.
Всички части на филма са за мен един жив живот - живота на нашите предци ...
Благодаря ти за прочита!
Бъди щастлива!
цитирай
11. sparotok - бъдеще
11.07.2011 18:40
katan написа:
sparotok написа:
Дано ме разбереш правилно, смятам, че костите на Гоце Делчев са си точно на мястото в Македония, защото тя е част от Родината! Наша задача е с много търпение и любов да съборим построената от зли хора стена отделяща ни от нашите македонски братя и сестри...


Много правилно те разбрах, приятелю!
Македония е неразривна част от България. Това може да се каже и за Одринско, за Добруджа, за Западните Покрайнини ...
Но все пак ми се струва, че Гоце трябва да е в Благоевград, в църквата, където почиват близките му.
Ако не беше този "подарък" в знак на "вечна дръжба между СФРЮ и НРБ" може би нямаше да ми е толкова мъчно ...
Поздрави!


Когато бъдещето, за което Гоце Делчев се бореше се сбъдне и бъде изваден ножа от плътта на България, вече няма да има пречка костите на родолюбеца да бъдат пренесени в Благоевград.
цитирай
12. katan - 11. sparotok - бъдеще
11.07.2011 19:22
"Когато бъдещето, за което Гоце Делчев се бореше се сбъдне и бъде изваден ножа от плътта на България, вече няма да има пречка костите на родолюбеца да бъдат пренесени в Благоевград."

Дано това бъдеще да не е много далече, иначе може наистина да се забрави за какво се е борел Гоце Делчев.
Поздрави!
цитирай
13. babaelenica - Много любов и преклонение,
11.07.2011 19:38
лъха от постинга ти, Кате.
Не е случайно.
Изживяваш всяка дума и гледка със сърцето си!
Поздрави!
цитирай
14. katan - 13. babaelenica - Много любов и преклонение,
11.07.2011 21:05
babaelenica написа:
лъха от постинга ти, Кате.
Не е случайно.
Изживяваш всяка дума и гледка със сърцето си!
Поздрави!


В родния ми дом Гоце Делчев беше на особена почит - наравно с Левски.
Посещавал е дома на прадядо ми от Гръцка Македония.
Гоце беше икона за нас, както съм написала в постинга.
Благодаря ти, Хелън!
Поздрави и от мен!

цитирай
15. pevetsa - Всяка дума е вповече, казала си го ...
11.07.2011 23:18
Всяка дума е вповече, казала си го точно Кате, МЪКИдония ... просто ще си те прегърна, защото утре може да е късно!
Благодаря ти, ОБИЧАМ ТЕ!
цитирай
16. katan - 15. pevetsa -
12.07.2011 08:40
pevetsa написа:
Всяка дума е вповече, казала си го точно Кате, МЪКИдония ... просто ще си те прегърна, защото утре може да е късно!
Благодаря ти, ОБИЧАМ ТЕ!


Здравей,Алекс!
Благодаря за приятелската прегръдката, за която никога не е късно!
Благодаря за искреното: "ОБИЧАМ ТЕ!", защото предполагам, че съм засегнала у теб онази тънка македонска струна, която ни кара да се обичаме и да плачем за Македония!
Тя е част от нас, от всички ни!
"МЪКИдония" не е мое "откритие" - използвала съм думите на Дилбер Танас от "Литургия за Илинден" на СвобОда Бъчварова.
Прегръдка за теб и и за цялото ти мило семейство.


цитирай
17. atopalova - Поздравления за този постинг и за силните чувства, които...
12.07.2011 10:38
си вложила в него, katan! Гордея се с това, че те познавам, макар и виртуално.
Съвсем от скоро съм в този блог, а вече познавам и имам приятелството на толкова много качествени и прекрасни хора.Усещането е невероятно.Благодаря ти!
Топла, приятелска прегръдка от мен!
Поздрави!
цитирай
18. katan - 17. atopalova - Поздравления за този постинг и за силните чувства
12.07.2011 12:00
atopalova написа:
си вложила в него, katan! Гордея се с това, че те познавам, макар и виртуално.
Съвсем от скоро съм в този блог, а вече познавам и имам приятелството на толкова много качествени и прекрасни хора.Усещането е невероятно.Благодаря ти!
Топла, приятелска прегръдка от мен!
Поздрави!


Благодаря ти, моя нова приятелко!
Наистина този постинг съм го преживяла с цялото си същество.
Чувствата ми са много силни, не съм успяла да ги предам съвсем, но все пак ...
Радвам се, че ме посети!
Поздрави и прегръдка за "Добре дошла"!
цитирай
19. scarlety - Усетих
12.07.2011 12:48
запечатаното не само на фотоапарата,а и това-в сърцето ти,Кате!
Поздрави за тоя хубав постинг!
цитирай
20. katan - 19. scarlety - Усетих
12.07.2011 13:01
scarlety написа:
запечатаното не само на фотоапарата,а и това-в сърцето ти,Кате!
Поздрави за тоя хубав постинг!


Благодаря ти, мила Скарлети!
Надявам се да съм стигнала и до твоето сърце, приятелко!
Хубав ден и поздрави!
цитирай
21. sestra - Многo ме развълнува, Катя!
12.07.2011 15:42
Не бях виждала саркофага на Гоце, уникалната църква, а накрая този страховит откъс от скъпия ми филм "Мера според мера".
цитирай
22. magnoliya - Ех,
12.07.2011 16:04
много емоции и в поста, и в коментарите - толкова силен го усетих и аз.
Не зная дали на България ще се върнат отнетите земи, но имам чувството, че някой има желание да отнеме още.
цитирай
23. katan - 21. sestra - Многo ме развълнува, Катя!
12.07.2011 17:17
sestra написа:
Не бях виждала саркофага на Гоце, уникалната църква, а накрая този страховит откъс от скъпия ми филм "Мера според мера".



Здравей, Сестрице!
Аз се вълнувах, плаках, молих се ...
И сега ми става едно такова тъжно...
Накрая на откъса от клипа виждаш ли какво прави Гоце?
Слага кепето си на главата на едно дете - като благословия, като заклинание да продължи борбата ... Аз така виждам. Не е задължително всеки да вижда през моите очи.
Радвам се, че и ти се включи в коментарите и поне на снимка се докосна до Гоце.
цитирай
24. katan - 22. magnoliya - Ех,
12.07.2011 17:19
magnoliya написа:
много емоции и в поста, и в коментарите - толкова силен го усетих и аз.
Не зная дали на България ще се върнат отнетите земи, но имам чувството, че някой има желание да отнеме още.


Ех, приятелко!
Отнемат ни историята! Отнемат ни героите! А ние нехаем и очакваме да ..."падне небето"...
цитирай
25. ckarlet - И аз ще напиша, че усетих силната ...
12.07.2011 18:04
И аз ще напиша, че усетих силната емоция на постинга ти, Катя!
Поздрави и от мен!
цитирай
26. katan - 25. ckarlet - И аз ще напиша, че усетих силната
12.07.2011 18:36
ckarlet написа:
И аз ще напиша, че усетих силната емоция на постинга ти, Катя!
Поздрави и от мен!


Наистина беше много силно и вълнуващо за мен, мила Скарлет.
Имам още едно ЧУДНО преживяване пред манастира "Св. Наум".
Не бях на себе си! Но за това друг път.
Хубава вечер!
цитирай
27. sestra - Не бях виждала саркофага на Гоце, ...
13.07.2011 18:20
katan написа:
sestra написа:
Не бях виждала саркофага на Гоце, уникалната църква, а накрая този страховит откъс от скъпия ми филм "Мера според мера".



Здравей, Сестрице!
Аз се вълнувах, плаках, молих се ...
И сега ми става едно такова тъжно...
Накрая на откъса от клипа виждаш ли какво прави Гоце?
Слага кепето си на главата на едно дете - като благословия, като заклинание да продължи борбата ... Аз така виждам. Не е задължително всеки да вижда през моите очи.
Радвам се, че и ти се включи в коментарите и поне на снимка се докосна до Гоце.

Точно на финалната сцена се разплаках и аз... колко болка в цялата сцена и трошичка вяра в шапката.
цитирай
28. katan - 27. sestra - Не бях виждала саркофага на Гоце
13.07.2011 21:45
sestra написа:
katan написа:
sestra написа:
Не бях виждала саркофага на Гоце, уникалната църква, а накрая този страховит откъс от скъпия ми филм "Мера според мера".



Здравей, Сестрице!
Аз се вълнувах, плаках, молих се ...
И сега ми става едно такова тъжно...
Накрая на откъса от клипа виждаш ли какво прави Гоце?
Слага кепето си на главата на едно дете - като благословия, като заклинание да продължи борбата ... Аз така виждам. Не е задължително всеки да вижда през моите очи.
Радвам се, че и ти се включи в коментарите и поне на снимка се докосна до Гоце.

Точно на финалната сцена се разплаках и аз... колко болка в цялата сцена и трошичка вяра в шапката.


Права си, сестрице - трошица вяра и много надежда ...
Благодаря ти за всичко!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: katan
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5657526
Постинги: 719
Коментари: 19190
Гласове: 195561
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031