Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.08.2010 20:00 - Боровинкови нощи
Автор: katan Категория: Лични дневници   
Прочетен: 3557 Коментари: 23 Гласове:
44


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg


image
Снимката е от интернет /заради буркана:)/.



Пак сигурно е било през август. Така мисля.
Във всички дворове се палеха огнища и се слагаха едни огромни, медни казани, в които варяха сладко от боровинки.
Боровинките ги събираха цяла седмица по Папаз чаир и в края на седмицата всички варяха сладко.
Много исках и аз да ходя да бера боровинки, но не ме пускаха, а аз бях много послушно дете:).
В  края на седмицата пред нас спираха хора с мулета и ни донасяха много боровинки /дядо имаше грижата да ги купи/.
Започваше една шетня, която много харесвах - първо изчиствахме от листенцата боровинките и ги измивахме на чешмата в двора, а не в кухнята.
Аз много усърдно чистех боровинките, дори си помагах и с уста и лицето ми посиняваше от чистене:))).
Варенето на сладко от боровинки е много приятно, но и дълго занимание. Продължава почти цяла нощ! В началото на варенето се събираха по няколко комшийки, минавайки през капеджичето да си говорят, но колкото по-тъмно ставаше, толкова около казаните оставаха само бабите, които усилено бъркаха в тях с огромни дървени лъжици и все си казваха:"Да не прегори".
Аз много обичах да опитвам пяната, която баба събираше в една чиния и от това чак зъбите ми посиняваха:))).
Баба все ме подканяше да отивам да си лягам, а утре ще имам цял буркан сладко за закуска.
Мислите ли, че съм си лягала?:)
Правилно! Не си лягах, а заедно с баба свещенодействах и баех:) на сладкото, докато дойде ред да прибираме бурканите в зимника. /Зимника беше едно много голямо и също много подредено помещение, където беше много студено и с право си носеше името. Там имаше и една малка чешмичка с малко "пиро", от чиято вода зъбите ми изтръпваха от студ/.
Бурканите не бяха някава си "Омния" или от сегашните с винт, а едни красиви буркани със стъклени похлупаци с някакви метални щипки, които баба затваряше с натискане надолу. /Сега има подобни, но са по-скоро за подправки и декорация/.
Като поизстинеха малко ги прибирахме в зимника. Баба ми даваше само по един буркан, но аз вземах по два, за това на другия ден баба и дядо си говореха за мен, че съм тамахкяр дете - "Всичката работа да свърши. Не помниш ли, бабо, кога прибирахме дървата - все искаше да му слагам по един китук повече от твоите?" - това казваше дядо и ме погалваше по главата, а аз се размеквах от удоволствие:). Така говореше дядо за мен - в среден род. Бях неговото тонге /това съм го писала на друго място/.
Имаше и един буркан сладко на масата,но той не беше толкова апетитен и вкусен като пяната:).
Затова човек трябва да стои до прибирането на сладкото в зимника, а не да си ляга по никое време:))). 

 Когато станах голяма и аз правех сладко от боровинки, които беряхме с децата ми по Витоша, но никога не ми е било толкова приятно и забавно, както с баба ...
Надявам се поне на тях да им е харесвало!
 




Гласувай:
44



Следващ постинг
Предишен постинг

1. katan - Исках първият коментар да бъде мой.
15.08.2010 21:29
Днес беше един много щастлив ден и празник за цялото ни семейство!
Благодаря на Бога за това!

Този мой спомен посвещавам на баба ми Марика по повод на деня на Успение на Пресвета Богородица, който чествахме навремето хем тържествено, хем смирено и обикновено.
Не че другите ми спомени не са свързани с баба ми Марика / по паспорт беше Мария/, но днес е свят ден и една свещичка горя и за нея ...
цитирай
2. razkazvachka - Светъл ден, щастие на цялото ви семейство!
15.08.2010 22:21
И аз идвам от имен ден - на майка ми, но - традиционно нейните баби са се казвали Мария, а дядовците - Иван...

Много вкусно! При нас това беше варенето на сладкото от сини сливи - ритуално!
Помня стъклените буркани - баба ми слагаше в тях домашно бито масло - от тогава не съм вкусвала масло...
А сладкото бе толкова гъсто изпечено, че не му трябваха други консерванти - само едно кръгче тънка хартия...

Хубава следпразнична нощ за тебе! Светла да е паметта на твоята баба...
цитирай
3. katan - razkazvachka - Светъл ден, щастие на цялото ви семейство!
15.08.2010 22:35
Благодаря за пожеланията!
Денят ни наистина беше много празничен и щастлив!
Към 11 часа дойдоха синовете ми с Мишел /след Черква/, която от вратата ми се усмихна с трите си зъбчета и разперила ръчички ми каза: "Бабабабабаба!":) и ми подаде една малка бяла далийка, която в Града наричаха гергина /с това събра погледа на съседите ми:)/. А тя ми я подаде като фехтовачка:).
Синовете ми подариха по един букет астри /Богородички/, това е символът на този празник за мен.
Празникът ни започна малко по-късно, когато дойде и снаха ми, на която празнувахме и рожден ден:).
Тя пък си забрави нейните астри и сега в момента имам три букета /до утре, живот и здраве, когато ще си го вземе/.
Този празник винаги ни събира и прави много щастливи!
Но тази година беше особено щастлив - заради Миши, която е едно съкровище!
Честит имен ден на твоята майка! Да е жива и здрава много дълги години!
цитирай
4. ckarlet - Увлекателно разказваш, Кatan! ...
15.08.2010 23:09
Увлекателно разказваш, Кatan! Пренасям се в друг свят! Във всяка твоя дума откривам безграничната любов, с която си била обграждана, и която съм сигурна, че даваш на своите деца и внуци!
Вечна да е паметта на твоята прекрасна баба, изградила в теб най-хубавите човешки добродетели!
Нека Божията Майка ви пази и закриля! Много щастие за прекрасното ти семейство!
цитирай
5. katan - Увлекателно разказваш, Кatan!
15.08.2010 23:23
Благодаря ти, Скарлет - за добрите думи и хубавите пожелания!
Моята баба Марика беше много блага, милозлива и добра!
И се радвам, че този постинг съвпадна с днешния ден!
Не съм търсила някаква връзка, когато слагах датите на спомените. Получи се от самосебе си!
Пожелавам ти хувава и спокойна лятна нощ!
цитирай
6. megg - За сладостта на спомените
16.08.2010 01:19
Хубаво е, че си събрала толкова светли спомени! Пожелавам ти още много, много боровинкови нощи!:)))
цитирай
7. henzelski - По нашия
16.08.2010 06:30
край боровинките са кът, затова компенсираме с трънкосливки...;))
Поздрави, Катя!
цитирай
8. katan - megg - За сладостта на спомените
16.08.2010 11:23
Сладки са спомените, Мег!
За тях и за още много още по-сладки!
Хубав ден и много настроение!
цитирай
9. katan - henzelski -
16.08.2010 11:25
Ами къде, каквото има, Краси!:)))
Трънкосливки, трънкосливки - кой ти ги дава?:)))
Из Пирин и Витоша боровинките бяха бол:).
Поздрави и на теб!
цитирай
10. panazea - МММММММММММММММММ , много вкусно!
16.08.2010 11:39
И аз обичам сладко от боровинки. Всякакви сладка обичам! :))
цитирай
11. katan - panazea - МММММММММММММММММ , много вкусно!
16.08.2010 11:50
Тони, като си такава медунка-сладунка:) ти подарявам буркана със сладко, който е на картинката:))))) и да ти е СЛАДКО!:)))))))))))))
цитирай
12. tili - И между другото тези боровинки
16.08.2010 11:53
ми напомнят и това:
http://www.youtube.com/watch?v=3Xy5JsrQg_Y
Омазана до ушите да си от щастие и радост, Катюш!!! ;-)))))))))))
цитирай
13. katan - tili -
16.08.2010 12:13
Благодаря за Хълма на боровинките!
Обичам Сачмо много и ти го знаеш.
Тези дни съм се омазала не само до ушите от радост и щастие!
Направо съм се размазала:)))).

цитирай
14. hristo27 - Боровинките ли? Обожавам ги на ...
16.08.2010 12:15
Боровинките ли?
Обожавам ги на сладко!
цитирай
15. katan - hristo27 - Боровинките ли? Обожавам ги
16.08.2010 12:23
Ако panazea не взела още буркана със сладко в началото на постинга - вземай го и да ти е СЛАДКО:))))!
цитирай
16. monaliza121 - При нас въобще няма боровинки...
16.08.2010 13:46
Но ми стана боровинково сладко на душата от твоя разказ.
Поздрав, Катан!
цитирай
17. katan - monaliza121 - При нас въобще няма боровинки...
16.08.2010 14:03
А усети ли и аромата?:)
Поздрави и на теб!
цитирай
18. sestra - Mного ми е хубаво да чета
16.08.2010 14:26
детските ти спомени, Кате! И така често ме връщат към моите благи бабини /ударението по избор, дума за живеенето с баба и дядо ;)/
цитирай
19. katan - sestra - Mного ми е хубаво да чета
16.08.2010 14:51
БлАги са дните на детството, сестричке!
БлАги са ми сега дните с Мишел!
БлАго е детството, блАго е и бабинството, когато сърцето е изпълнено с обич!
цитирай
20. bovari - Вкусно!
16.08.2010 17:48
Много вкусно!
Поздрави, Катя.
:)
цитирай
21. katan - bovari - Вкусно!
16.08.2010 18:59
Като спомен за боровинково сладко, Ели!
Поздрави и на теб!
цитирай
22. kasnaprolet9999 - Много парещ и красив едновременно с ...
16.08.2010 22:40
Много парещ и красив едновременно с това спомен, от тези дето цял живот ти дават топлина и мъдрост за хубавите неща от семейното огнище.
цитирай
23. katan - kasnaprolet9999 -
17.08.2010 16:39
Много са ми споменте от детството, Невенче!
И все са хубави и топли!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: katan
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5675838
Постинги: 719
Коментари: 19190
Гласове: 196214
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930