Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
14.08.2010 11:30 - Тюхката
Автор: katan Категория: Лични дневници   
Прочетен: 7123 Коментари: 32 Гласове:
37

Последна промяна: 16.08.2010 22:20

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg

Една сутрин преди няколко дни се събудих рано от един познат звук и не можах да повярвам, че се случва тук, в София, на моя висок етаж сред звездите.
Този звук, както и песента на цикадите през август бяха едни от запазените звуци на моето детство в Града.
Събуди ме една ... тюхка.
Не знам как се казва тази птичка, но в Града я наричаха тюхка и тя за мен си остана с това име, не че ne можех за толкова години да науча. Просто не исках да знам "официалното" й име. 
Издава един трагично-драматичен полустон - "тюююююх, тюююююх ...".
Когато за пръв път чух тюхката бях уплашена и се вкопчих в баба, при която спях.
Тя ме гушна, погали ме и ми каза да спя спокойно, и че утре ще ми разкаже за тюхката. / Било е сигурно посреднощ или много рано сутринта/.
Но аз не можах да заспя, заслушана в тревожния глас на тюхката.
Щом баба стана, аз веднага се измъкнах след нея и не знам какъв е бил видът ми, но баба ме гушна и ме попита:
- За тюхката ли, мило?
Сигурно съм кимнала.
Баба ме взе в скута си и ми заразказва:
- Тюхката ... Тюхката, мило, била дете преди много години.
Имала си майка и татко, които много обичала. Имала си братя и сестри, но тя била най-малкото дете, което всички обичали.
Татко й отишъл на гурбет и не се върнал с другите гурбетчии. Майка й залиняла от мъка по него и тя също напуснала този свят...
- Умряла ли е, бабо?:( - това е моят въпрос през сълзи.
- Да, чедо, но не немой да плачеш!
Дядо Боже превърнал таткото и майката на тези деца в птици /тук, при всичките ми опити да си спомня в какви - не успявам:(/ .
А това малко детенце превърнал в тюхка, за да не е само и кога чуе гласа на майка си и татко си и им се обажда - "тююююх".
Баба винаги ми разказваше хубави приказки, но тази много ме натъжи!
Така и до сега - чуя ли тюхка и сърцето ми се свива от мъка по малкото дете и неговите родители ...
Не бях чувала тюхка мнооого години.
Чух я преди няколко дни и спомените не ми дават мира ...




Гласувай:
37



Следващ постинг
Предишен постинг

1. mamas - Не бъди тъжна, миличка!
14.08.2010 11:55
Остави от спомените само хубавото!

Прегръщам те, с обич...
цитирай
2. ivana59 - Чета и препрочитам парченцата от ...
14.08.2010 12:05
Чета и препрочитам парченцата от твоя пъзел, Катя и ми е особено - и тъжно, и хубаво... Благодаря, че ме върна "там, преди сто лета..."!
цитирай
3. zapetaikata - :(
14.08.2010 12:19
и на мен стане тъжно:(
цитирай
4. razkazvachka - Струва ми се, че разпознавам пилето -
14.08.2010 12:27
има едно от години на голямото дърво в детската градина до нас. Чувам го често нощем. Обикновено го свързвам с онези лунни нощи, когато небето е тъмно синьозелено и има някой и друг малък облак покрай луната, наближаваща към пълнолуние.
И пак си мисля - тъжни са ни песните и приказките, предавани от поколение на поколение - тежат и ни пречат да се отървем от миналото. Не трябва така. Няма нищо в песента на пилето - жива душичка, толкова може - толкова пее. А е хубаво, че се е заселило в града - значи има живот - не умира планетата.
Наострила съм всичките си уши: слушам те! :)))
цитирай
5. tili - И аз съм тук
14.08.2010 12:38
и те слушам, Катански! Чух и тюхката и ми напомни за едни сови, които живееха близо до нас. Не ми беше страшно да ги слушам нощем. Тъжният им зов хармонично се преплиташе с трагичните дълбоки звуци на контрабаса на съседа Вапорджиев. И това в комбинация с бяла зимна нощ. Призрачно очарование!
цитирай
6. katan - mamas - Не бъди тъжна, миличка!
14.08.2010 12:38
Всъщност, мила Славе, моите детски спомени са все щастливи.
Но този с тюхката е малко тъжен ...
Хубав ден и прегръдки!
цитирай
7. katan - ivana59 - Чета и препрочитам парченцата от ...
14.08.2010 12:40
Благодаря ти, Ваня!
Аз много често се връщам "там, преди сто лета", защото ми е много приятно!
Поздрави и хубав ден!
цитирай
8. katan - zapetaikata - :(
14.08.2010 12:41
Не се натъжавай!
Усмихни се на спомена!
цитирай
9. katan - razkazvachka - Струва ми се, че разпознавам пилето -
14.08.2010 12:51
Много пъти ми се е искало да попитам татко как се казва всъщност тюхката, но не го направих. Остана си за мен просто "тюхка".
Права си за приказките ни - в тях винаги има и тъга, но ми се струва, че това е нормално.
Нали приказките произлизат от живия живот?
Е, ние, българите, особено от Македонския край май влагаме малко повече трагизъм ...
А на мен баба ми разказваше и приказки, които ги нямаше в никоя книжка /сигурно си ги е измисляла според ситуацията/. Караше ми и аз да й разказвам приказки - и аз се опитвах да си измислям някакви, за което баба ме възнаграждаваше я с бонбон "Лакта", я с шепа лешници:).
Аз предпочитах лешниците:))).
Щом тюхката се обади и тук, значи не е много лошо мястото ни за живеене:))).
Не съм сигурна дали ще задоволя всичките ти уши:)))), но има още няколко написани спомена.
Благодаря ти за всичко!
Приятен ден!
цитирай
10. katan - tili - И аз съм тук
14.08.2010 12:58
Благодаря ти, мила Лили!
Как и накъде без теб?
Знаеш, че ми е драго, драго, драго ...!
Моите детски спомени от Града са предимно летни, та не мога да ти кажа за зимните звуци.
Сещам се, че в съседната къща живееха майка и дъщеря, която свиреше на цигулка.
Но тя беше няколко години по-голяма от мен и сигурно свиренето й е било само през деня - за упражнение.
А снощи щурците /цикадите/ свиреха, та се скъсаха, но тюхката я нямаше ...
Целувки и до скоро!
цитирай
11. tili - Върнах се, за да ти
14.08.2010 14:22
гласувам. Така се увличам, че забравям :))) До скоро!
цитирай
12. lila - и аз съм я чувала... здравей!
14.08.2010 14:54
и аз съм я чувала...
здравей!
цитирай
13. katan - tili - Върнах се, за да ти
14.08.2010 16:02
Ами увлекателна съм:))).
Хе-хе!:)))
цитирай
14. katan - lila - и аз съм я чувала... здравей!
14.08.2010 16:04
Здравей!
Тревожно звучи, нали?
Поздрави!
цитирай
15. cornflower - тогава,
14.08.2010 17:59
може би е някой мъртъв...
цитирай
16. katan - cornflower - тогава,
14.08.2010 18:05
Може би, Люба!
Не знам, но ми ставаше много тъжно и тревожно!
цитирай
17. injir - Aко не се лъжа, мисля че става въпрос ...
14.08.2010 20:18
Aко не се лъжа, мисля че става въпрос за птицата ,,чухалче,,. Тя издава протяжен звук ,,тю-юх,, и всъщност може да се приеме и като ,,чу-ух,,.Аз знам друга приказка. Имало едно време братче и сестриче. Те все се карали и все вдигали аларма. Майка им, която все била заета с тежка селска работа, веднъж се ядосала и в яда си ги проклела:,,Да се чуйте, да се не видите!,, За жалост майчината клетва се сбъднала. Децата се превърнали в птици.Момчето - в чухалче, момичето - в кукувица. През деня кукувичката зове братчето си с ,,ку-ку,, , а през нощта - той й отговаря с ,,чу-ух,,. Тъжни са ни приказките. Наистина.
цитирай
18. hel - При нас все повече се заселват го...
14.08.2010 20:19
При нас все повече се заселват горски птички. Слава Богу, тази година грачещите понамаляха, появи се някаква пойна птичка, не успях да я зърна, но ми беше приятна. Сега чуваме бухал. Видях и катерица. Но като твойта тюхка май не съм чувала. Дано се появи, нищо че звучи тъжно. Хубаво е да се заселват повече птици в града. :))
Поздрави!
цитирай
19. katan - injir - Aко не се лъжа, мисля че става въпрос ...
14.08.2010 20:58
Мисля, че не се лъжеш, приятелко!
Но не искам да знам другото име на тюхката. Тя за мен си е само тюхка и нищо повече:).
Знам и приказката за братчето и сестричето и майчината клетва, която ги застигнала.
Приказката на баба ми харесва повече, защото е някак по-милозлива и не разделя семейството, а го събира, макар и като птици.
Благодаря ти, че ми припомни неща, които бях позабравила!
Хубава и спокойна вечер!
цитирай
20. katan - hel - При нас все повече се заселват
14.08.2010 21:04
Здравей, Хел!
И при нас има много птички!
През май и юни имах щастието да се наслаждавам на песните на ... славеи!
Представяш ли си?!
Сред тези огромни блокови комплекси, те, милите намерили място сред кестените и боровете да се надпяват!
Но тюхката ме изуми! Въобще не съм подозирала, че може да я чуя отново!
Ослушвам се всяка нощ,но тя повече не се появи ...
Поздрави и на теб!
цитирай
21. анонимен - Дали не е бил
14.08.2010 21:33
само приказен сън от далечното време на красивите приказки ?
Дано и по-млади прочетат за тюхката, защото сега нямат нито време, нито желание, нито за съжаление и реална възможност да изживеят подобни вълшебни мигове.
А тяхните спомени, след време ще бъдат не в съзнанието им, а забутани някъде в паметта на компа ...
Прекрасни изживяни приказки .... :)))
цитирай
22. injir - Хубава вечер и на теб!
14.08.2010 21:51
Хубава вечер и на теб!
цитирай
23. katan - andreshko -
14.08.2010 21:57
Колко хубаво казано!
Приказен сън!
Но не беше сън!
Всичко, което съм написала досега е истински преживяно!
Може би се реших да опиша някои мои спомени заради внучката ми, защото децата ми са ги слушали мноооого пъти.
Хубава вечер!
цитирай
24. katan - injir - Хубава вечер и на теб!
14.08.2010 22:03
Хубава вечер и на теб, макар и гореща!
цитирай
25. drakulla - обичам
14.08.2010 23:48
да я слушам.
Поздрави!
цитирай
26. veninski - От няколко месеца всяка нощ чувам ...
15.08.2010 07:28
От няколко месеца всяка нощ чувам тревожния зов на тюхката. Дори преди два дена я видях, кацнала на жиците до нас... Красиви бъдещи спомени, Катя!
цитирай
27. mimoza92 - благодаря за спомена към който ме върна...
15.08.2010 22:18
от моята баба и аз знам ,тъжна но по различна като 17 и моята е за "чухче"Изкушавам се да я споделя :Една майка била тежко болна и молела децата да и донесат вода,но улисани в игра те не чували молбата и.В яда си тя ги проклела и се превърнали в пиле дето все повтаряло--Чух,чух на мама водица не дадох...
цитирай
28. katan - drakulla - обичам
15.08.2010 23:08
Какво ти напомня?:)
цитирай
29. katan - veninski - От няколко месеца всяка нощ чувам ...
15.08.2010 23:11
Васко, когато чуеш отново тюхката - моля те предай й моите поздрави и й кажи, че не съм я забравила!
Благодаря ти за всичко, приятелю!
цитирай
30. katan - mimoza92 - благодаря за спомена към който ме върна...
15.08.2010 23:16
Много тъжна приказка, приятелко!
Тежка е майчината клетва!
Затова трябва да сме до болните си родители и да се грижим за тях, както те са се грижили за нас.
Но децата са си деца и трябва да подхождаме с разбиране и обич към тях.
Благодаря ти за приказката!
Хубава и спокойна нощ!
цитирай
31. inel379 - Винаги имам нужда да я чувам!
17.08.2010 02:25
Чууух!
Толкова много надежда...трепетна...вечно жива...
Благодаря ти!
Ведра лятна нощ!:)
цитирай
32. katan - inel379 - Винаги имам нужда да я чувам!
17.08.2010 16:41
Благодаря ти, Инел!
И аз се зарадвах като я чух! Сигурно съм имала нужда да я чуя!
Поздрави!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: katan
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5674766
Постинги: 719
Коментари: 19190
Гласове: 196202
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930