Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.08.2010 20:10 - Ароматите на дядовата къща
Автор: katan Категория: Лични дневници   
Прочетен: 4024 Коментари: 29 Гласове:
32


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Ароматите на дядовата къща, започваха с ароматите на цветята от градината на лелите ми и бабината зеленчукова градина.
В различни сезони ароматите и цветовете бяха различни, но за мен най-силен си остава аромата на крем, от страната на стаите на лелите ми и аромата на жасмин и презрели смокини от страната на стаята на баба и дядо. Такъв аромат не съм срещала никога след това, макар да съм живяла на различни места в България.
Силният и свеж аромат на чемшир, с който бяха оградени цветята ме караше да затварям очи от удоволствие!
Бабината зеленчукова градина беше много подредена, като всичко в този дом, но аз обичах да се завирам сред краставиците и копъра, имаха неповторим и до днес аромат!
Миришеше и на млада, току-що цъфнала чубрица.
Зелено, зелено, зелено и много ароматно, а за вкуса  ... просто няма такъв вкус сега!
След като съм се "надишала" на любимите ми градински аромати влизах в къщи.
Там винаги беше прохладно и с един много лек мирис на орехова шума. Така ме посрещаше вестибюла.
Всъщност всяка стая си имаше свой аромат и като че ли свой живот!
Много ми е странно, като се замислям сега, че там никога не миришеше на манджа ...
В по-късно време в стаята на баба миришеше леко на валериан, но не натрапчиво, и нe ми е било неприятно.
Обичах стаите на лелите ми - те бяха някаква вълшебна приказка с много коприна и дантели и с аромат на пудра и парфюм.
Дядо ми пушеше по две цигари на ден с кехлибарено цигаре, седейки по турски на една софа, която си беше само негова /понякога ме вземаше и мен там:)/, но прозорецът от неговата страна винаги беше отворен и димът беше много приятен, не може да се сравни със сегашните плътни стени от цигарен дим, който те задушава!
Това беше ароматът на гостната  /или хола, както му казваме сега/.
В кухнята винаги миришеше на чай - различен, пирински чай, чийто аромат не мога да намеря и до сега, не че не съм купувала пирински чай, но не е същият ...
Стаята на баба миришеше на кафе и какао, които тя държеше в едни големи сребърни кутии. Този аромат ме преследва навсякъде, но не съм го уловила никъде ...
Във вестибюла имаше една плъзгаща се врата с витражи. Имаше и шкаф с витражи, където баба държеше изящни сервизи. Този шкаф винаги ми миришеше на сладко от горски ягоди. Много красиви бяха витражите! Жалко, че вече ги няма или са заменени на места с обикновени стъкла ...
Тази плъзгаща се, витражна врата отваряше пътя към едни дървени стълби за горния етаж - знаех кое стъпало как поскърцва:).
Там миришеше на нещо, което и сега не мога да определя. Може би, ако бях сомелиер щях да кажа, че миришеше на дъб, на цитруси, на табак и някакав остатъчен или далечен привкус и аромат на нещо много любимо.    
Този аромат е нещо специфично и много сепициално, което го няма никъде другаде, и който ме караше да примирам от щастие!
А балкона! Така му казваха, но той си беше една много голяма тераса, която ми приличаше /сега си давам сметка/ на средиземноморските градини - от три страни зашумена с лози, дъхаща на слънце и радост.
Имаше и едни пълзящи рози, на които казваха японски, но сега разбирам, че са били някакви други, защото сегашните ми представи за японски рози не се покриват с тогавашните ...
Лозите и розите се преплитаха и създаваха едно зелено-розово, неповторимо настроение! 
Когато гроздаците започваха да стават от зелени виолетови, а после тъмно лилаво-черни тогава картината ставаше наистина средиземноморска!
Къщата живееше щастливо с различните си аромати, които по никакъв начин не си пречеха, а се допълваха, както всичките й обитатели ...
Щастлив дом, щастливи хора, щастливи аромати и аз сред тях - най-щастливото дете на света!
 

 




Тагове:   къща,


Гласувай:
32



Следващ постинг
Предишен постинг

1. tit - Благодаря ти за тази
12.08.2010 20:25
непреходна романтика!:))
Ароматът на онова, което тече във вените ни!:)
цитирай
2. katan - tit - Благодаря ти
12.08.2010 20:38
tit написа:
непреходна романтика!:))
Ароматът на онова, което тече във вените ни!:)


Аз ти благодаря, че се отби!
А ароматите от детството ни ...
Цял живот ги нося в себе си и ги търся, но не успявам да ги открия, поне не в онзи им вид ...
Хубава вечер ти пожелавам!
цитирай
3. razkazvachka - Аааа! Това е много ценно! Старите къщи от дърво по различен начин възприемат ароматите -
12.08.2010 21:56
а щом си усещала мириса на цъфналата чубрица - значи е било чисто... Мисля си за стаята с балкона - цъфтящите лози миришат така, както описваш - точно за сомелиер работа...
Но, Катя, за пръв път чета нещо, написано от човек, който различава толкова аромати - в общата представа - мирисът на дома...
Затова се върнах тук - заради мириса на дома... въпреки всичко...:))))
цитирай
4. katan - razkazvachka - Аааа! Това е много ценно! Старите къщи от дърво по различен начин възприемат ароматите -
12.08.2010 22:04
Аз съм като полицейско куче!:)
Различавам стотици аромати и ги помня!
Но тези аромати не само ги помня, но ги и търся цял живот!
цитирай
5. katan - razkazvachka - Аааа!
12.08.2010 22:07
Къщата не беше от дърво, а солидна тухлена къща със стил!
Само стълбите към горния етаж бяха дървени - и бяха с един завой по средата. Сега търсят умишлено този ефект завой:)/, но не знам дали успяват.
цитирай
6. diso - И аз бях много щастливо дете, като ...
12.08.2010 23:57
И аз бях много щастливо дете, като ходех на село...
Сещам се за аромата на липа в горната северна стая, за аромата на прясно прибрано сено или царевичак, на кочани зряла царевица и на бабините хризантеми по стъпалата...
цитирай
7. inel379 - Тук ароматите преливат!:)
13.08.2010 01:41
От свежестта на цветята и чемшира, през неповторимия градински дъх на краставички, копър и чубрица, до това вълшебно преплитане на лози и рози...
Усещам мирис на кафе, какао, неповторим пирински чай и едва напомняща за себе си цигара...там, където коприна и парфюм владеят...
Прекрасно, наистина! И несравнимо!
Това, което най-ярко си спомням от бабината къща, бяха петте дървета - чемшир! Много красиви близнаци! Царственост, чистота и обич!
Благодаря ти!
Беше чудно преживяване!
Пътуването продължава в моя спомен!
Лека и омайна лятна нощ!:)
цитирай
8. veninski - Поздрави и от мен, Катя!
13.08.2010 07:23
Поздрави и от мен, Катя!
цитирай
9. hristo27 - И от мен!
13.08.2010 09:20
И от мен!
цитирай
10. katan - diso - И аз бях много щастливо дете
13.08.2010 09:32
diso написа:
И аз бях много щастливо дете, като ходех на село...
Сещам се за аромата на липа в горната северна стая, за аромата на прясно прибрано сено или царевичак, на кочани зряла царевица и на бабините хризантеми по стъпалата...


Здравей, приятелче!
Щастливите деца пазят щастливи спомени!
Аз не съм имала село и нямам спомен за сено ...
Всъщност имам, но това е от много по-късно време и не е толкова любим мой аромат ...
А аромата на хризантеми ми навява лека тъга, защото този аромат е от нашата къща, която толкова ми се искаше да е в Града!
Хубав ден, приятелче!
цитирай
11. panazea - Накрая на сладкото не можах да издържа!
13.08.2010 09:40
Сега ще отида да си хапна,щото в устата си изпитвам вкус на ягоди! Да сравня дали е същия. Поздрав,мила!
цитирай
12. katan - inel379 - Тук ароматите преливат!:)
13.08.2010 09:43
Преливат, скъпа Инел!
Така преливаше и душата ми от щастие и радост!
Всеки един от тези аромати го нося вече ... 57 години.
Срещала съм на места подобни аромати, но НИКОГА същите!
Не съм описала всички аромати, защото щеше да стане много дълго.
Искам само да спомена, че в зеленчуковата градина, която беше отделена от циментирания двор със "стена" от чемшири имаше едно ябълково дръвче - много различно от всички, които съм виждала - то имаше само два клона.
Единият клон беше с ябълки-петровки, които много обичах и имаха нежния аромат на първите ябълки, а другият - беше с някаква зимна ябълка, която не дочаквах да узрее ...
Винаги ми запазваха по няколко ябълки от този клон, но ароматът на тези ябълки не ми беше любим ...
А ти продължавай с мен в спомените! По-интересно е, когато сме заедно!
Поздрави на твоите спомени и хубав летен ден!
цитирай
13. katan - veninski - Поздрави и от мен, Катя!
13.08.2010 09:44
Поздрави на теб и Родопите, скъпи Васко!
цитирай
14. katan - hristo27 - И от мен!
13.08.2010 09:45
И на теб, Христо и много хубав ден!!!
цитирай
15. katan - panazea - Накрая на сладкото не можах да издържа!
13.08.2010 09:47
panazea написа:
Сега ще отида да си хапна,щото в устата си изпитвам вкус на ягоди! Да сравня дали е същия. Поздрав,мила!


Усмихнах се!:)
Не, усмихвам се!:))))
Тони, имай малко търпение и ще стигнем и до мноооого буркани със сладко:))).
Не от горски ягоди, а от друго, но то е по-късно ...
Хубав ден, приятелко!
цитирай
16. makont - Ах тези аромати!
13.08.2010 12:47
Замириса ми! Вече я няма старата къща, остана само в сънищата, топлия и опушен оджак и единствената стая, която побираше толкова много хора. Като сърцето, винаги има място за още любов. Хубав петък!
цитирай
17. katan - makont - Ах тези аромати!
13.08.2010 13:03
Здравей!
Нашата къща /дядовата/ все още я има, но е много окепазена:(.
Когато я видях за последен път през 1998-ма нямаше и помен от разкоша и уюта й ...
Хубав петък и на теб и погушкай малките сладурчета:).
цитирай
18. ckarlet - Кatan, и аз израстнах в такъв дом с ...
13.08.2010 13:27
Кatan, и аз израстнах в такъв дом с аромат на много любов!
Благодаря ти за споделените и много съкровени спомени, които се носят в сърцето цял живот! Всеки, който е имал такова детство и е бил заобграден с подобна любов е щастлив и много богат душевно човек! Дано успеем да създадем и на нашите деца този аромат, който сме усетили ние!
Поздрави и от мен!
цитирай
19. katan - ckarlet - Кatan, и аз израстнах в такъв дом
13.08.2010 14:18
Скъпа, Скарлет!
Зарадвах се на коментара ти!
Ние сме били едни щастливи деца, каквито трябва да са всички деца!
Виждам сега, че и Мишел е много обичано и щастливо дете и това ме прави и мен много щастлива!
Децата са като цветята - трябва им само любов и слънце!
Поздрав и хубав ден!
цитирай
20. tili - Описала си кътче от Рая!
13.08.2010 18:00
Какво повече - готово е за филмиране:))
Върна ме в спомените за моето ранно детство. Събуждах се в стаята на леля ми на високо легло с лъснати пиринчени топки и колосани чаршафи с дантели. Плетени на ръка, не брюкселски, но чаршаф без дантела не биваше. После си купувах такива от бай Асен;)) В клоните на големия бор две гугутки викаха ГугуууГу. По корем се смъквах на пода и денят започваше. Наистина не миришеше в тези стари къщи на манджа! А да не говоря за шарената препарирана патица на пружина в хола. като я натиснех и тя ми се кланяше бързо, бързо...
Куда, куда вий улетели...
Привет, Приятелко!!!
цитирай
21. bovari - Приказно...
13.08.2010 18:03
щастливо детство!
След време с толкова красиви думи сигурно и Мишел ще разказва:)

Поздрави, Катя.
цитирай
22. katan - tili - Описала си кътче от Рая!
13.08.2010 18:09
О, Тили-Лили!
Всички чаршафи и калъфки бяха с дантели и бродерии.
И леглата бяха със "златни" топки!
Такава носталгия ме е споходила тези дни по онова време, че ...
Аз пък се събуждах нощем, през август /помня точно!/ от една птица, която не гукаше, а ме плашеше и натъжаваше!
Но ... това в някой следващ спомен!
И никога не ми е замирисало на манджа!
Хубава вечер и до следващ спомен или нещо друго!:)

цитирай
23. katan - bovari - Приказно...
13.08.2010 18:16
Щастливо детство наистина, мила Ели!
Много се надявам и Мишел да разказва със същата обич!
Всъщност май започнах да ги пиша тези спомени заради нея!
Поздрави и на теб и много хубава вечера!
цитирай
24. tili - И какаото беше в една
13.08.2010 18:19
тенекиена кутия с негърче с тюрбан ;-))) А на кухненския сервиз за подправки пишеше "дървено масло" После разбрах, че значи зехтин;-))))))))))))) Гуш!!!
цитирай
25. katan - tili - И какаото беше в една
13.08.2010 18:33
На баба кутиите бяха сребърни и в зимника имаше тенекии с маслини и зехтин.
Майка много ги обичаше!
Дядо купуваше всичко на "ангро".
Гуш!
цитирай
26. razkazvachka - Тери Пратчет беше описал кучешкото виждане чрез носа - на върколачката, която работи в градската полиция - в нощната стража на Анкх Морпорк:)))
13.08.2010 22:13
katan написа:
Аз съм като полицейско куче!:)
Различавам стотици аромати и ги помня!
Но тези аромати не само ги помня, но ги и търся цял живот!



А и това - как кучето може да те проследява - т.е. да те види в проекция от миналата сряда до днес да речем - като серия от образи чрез мирис - това си е способност да виждаш назад във времето - машина на времето... Напоследък гледам из серия постинги тука в блога как машината действа и през други сетивности - заложена ни е, но ние не го осъзнаваме.
цитирай
27. sestra - Този разказ се чете на няколко вдишвания!
13.08.2010 23:22
И много ти благодаря за него, Катя! Припомних си подобни виещи се рози, с дребни цветчета на кичури, розови с тъмночервено по края на листенцата - лятото в къщата на другите ми баба и дядо /така им виках/, а тя мирише на мед и пчелен восък все още.
цитирай
28. katan - razkazvachka -
14.08.2010 17:59
И аз съм се замисляла за това връщане във времето.
Не съм си мислела, че е машина на времето, но щом умни глави го казват, значи е така!
При мен действат различни сетива.
Навярно тези заложби у човека не са случайни, но наистина не ги осъзнаваме ...
Аз лично до сега отдавах моите ароматни спомени само на добрата ми памет...
Благодаря ти!
цитирай
29. katan - sestra - Този разказ се чете на няколко вдишвания!
14.08.2010 18:03
Права си, Сестричке!
Много аромати съм струпала наведнъж и трябва да се внишват бавно и полека, за да се усетят.
Припомни ми и един много забравен аромат на пчелелни кошери! Те не бяха в дядовата ми къща, но са ми много скъп спомен от детството!
Благодаря ти!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: katan
Категория: Лични дневници
Прочетен: 5676508
Постинги: 719
Коментари: 19190
Гласове: 196228
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930